fredag, mars 10, 2006

Veckan i sammandrag...

Hmm. Vad skall man säga? Efter helgen och allt på jobbet har jag varit lite trött och mest sovit när jag kommit hem. Vi går - mer eller mindre - ständigt med en man kort på jobbet och det märks.

I tisdags var jag på restaurangskolan igen. Det var kul, vi hade kycklinglektion, men jag orkade inte vara kvar till sent och "baka av" mina grejer, när de var färdiga (och jag skulle vänta två timmar på mina klasskamrater), så jag frågade om det var ok att avvika och det var det...

På onsdagen serverade vi så fläsklägg med rotmos på jobbet. Elin skulle fixa fläsklägget på tisdagen, men hade aldrig gjort det förut, så hon kokade fläskläggen utan nät. De blev inte så snygga, men rotmoset blev bra, så det gick ok ändå...

På torsdag var det ärtsoppa med pannkakaor, som vanligt. Ärtsoppan blev ovanligt god - med lite fett från urkoket av fläskläggen, så det gick rätt mycket soppa.Dessutom var det mycket folk som kom och åt, så vi skickade ut försvarliga 86 portioner, på två man. Med frukost, lunch, fika och middag snackar vi en bit över 240 tallrikar. Kul med en bra dag, men jag var snortrött, eftersom jag varit där hela dagen.

'Hela torsdagen var förresten jäktig.

Jag vet ju hur torsdagarna brukar vara så jag tänkte vara där ordentligt i tid på morgonen och var där vid typ kvart i sju.Då hade sotaren, utan förvarning (eller rättare - han hade ringt vid 18-tiden kvällen innan och lämnat ett meddelande på min telefonsvarare) kommit och slagit in hela köket i plast för att göra rent ventilationen.

Han var klar knappt 30 minuter innan jag skulle servera frukost. Jag var INTE nöjd.

Sedan var det så min kanske största lunchservis hittills på Värtahemmet. Kul. Efter lite städn ing, disk, fix med skärmaskin (Cicci fick skära ost och grejer till helgen) och sortering av bl.a. mjölkvaror och grejer som kommit med beställningarna var det dags för middag.

Hade Nasi goreng och Pytt i panna att skicka ut. Det visade sig vara mer poppis än jag trott, så när jag stängde köket hade jag inte en smula käk att servera. Inte en grej. Jag hade bara någon portion kvar av dagens vegetariska - veg-biffar med potatismos, smörslungade morötter och lök.

Efter fiskbeställningar, fix med överblivet bröd, sophantering och kartonger hade jag klockat nästan 12 timmar på jobbet. Då var det dags för avskedsfest för Tina, som jobbat som vårdare på hemmet ett par år. Vi var på Kamarina - en grekisk liten sylta på Söder. Bra käk, bra tilltagna portioner, men lite tråkig servis och halvsunkig miljö. Festen var dock jättetrevlig. Jag käkade lammstek med timjanås och sedan avslutade vi alla med ett mycket fnittrigt nattkaffe/drink hemma hos Tina.

I morse var mina fötter dubbelt så stora som vanligt kändes det som. Vristerna var jämntjocka och röda. När jag badade luktade badvattnet fläskfett och lök.Jag kände mig som en lakad skinka, ungefär.

Jag är ledig idag. Tänkte ägna dagen åt att sköta lite beställningar till nästa vecka och sedan lira lite trummor. Det skall bli bra.

Inga kommentarer: