onsdag, mars 15, 2006

This is the road to hell...

... Låten liras på rockklassiker. Det dånar ut i det nästan tomma köket. En ensam stoisk hjälte står i lysrörsbelysningen och kämpar med att sätta pannkakssmeten tills i morgon...

Alla daga den här veckan har jag kommit tidigt och gått sent från jobbet. Det i kombination med gårdagens lektion på Culinar gjorde att jag rackade ihop 16 timmar i kök igår. Det är förmodligen personbästa, med möjligen något undantag från Jensens-tiden.

Idag har soloflugit. Igår var Elin och Cicci på jobbet, så jag lyckades beställa lite och sådär. Idag ringde Elin sig sjuk, så det blev att soloflyga hela dagen. Tungt.

Måste förresten hitta en ny grönsakshandlare. Min grönsakshandlare vill bevisligen inte göra affärer med mig längre, då de envisas med att skicka mig transportskadade grejer, vissna grejer, felpackade grejer och sedan resta delar av ordern. Jag har - under de senaste tre veckorna, ringt VARJE gång de skickar sunk till mig och berättat att de måste skärpa sig. De brukar vara ångerfyllda och sedan försöka kompensera nästa gång de skickar grejer, men så pajar de något DEN gången eller så...

Det här lirar inte längre. Jag måste göra något åt det, och det är det tråkigaste som finns, tycker jag, att hålla på och ringa runt och jaga efter bra handlare.

Hade pocherad fisk med hollandaisesås igår. Det var poppis. Hade köttbullar med gräddsås och mos idag. Det var en kioskvältare. I morgon är det soppa och pannkakor, så jag VET att jag har fullt upp. Typ 500 pankisar går ut. Hoppas att Cicci kommer in i morgon.

Någon mailade och frågade om jag inte kan skriva lite om skolan och sådär... Visst. Det kommer. Jag vet inte vad jag skall skriva, bara. Jag går alltså skola för att bli diplomerad hos Culinar i Liljeholmen. De har ett bra skolkök, men det är gammalt och tillochmed i sämre skick än mitt i Värtan. Vi är 15 pers i klassen. 7 är tjejer, vilket förvånanade mig lite granna. Men det är kul. Jag har - p.g.a. min bakgrund - inte haft någon hård uppgift att hitta lekpartner till de praktiska momenten.

Igår körde jag ihop med "vin-Tina", en tjej som pysslar lite med catering och kör lite vinprovarhelger och grejer. Hon jobbar mycket med kombinationer av vin och mat, och har - tillsammans med några kompisar - någonslags importagentur för Italienska viner. I alla fall. Kul. Det gick bra. Igår var det fisk och skaldjurskväll och det var kul. Vi gjorde Moules marinieres, mis-de-pain och persilliadegratinerade greenshells, chipotlemarinerade havskräftor (ja - ni ser - jag gick lös ordentligt igår), kräftfärs-fyllda laxrosor med pommes duchesse och vitvinssås.

Vi blev godkända i de praktiska momenten. Skönt.

I morse åkte Tina till Italien och jag fick SMS från henne tidigare idag. Hon var lite trött efter igår, men hade hunnit pröva lite nya viner. Kul.

Skall köra köttfärslimpa som köttfärsspecialare om två veckor, och kör då också vitfisk på grön bädd. Det blir nog bra. Det är mammas gamla klassiker och de kommer nog funka utmärkt. Mamma är fantastisk att ta till när inspirationen tryter. Hon har alltid en massa uppslag och bra grundrecept som jag sedan freestylare kring. När jag blir stor skall jag ha en restaurang med mamma som någon slags executive chef, som det heter...

Nej - skall skriva ett halvdeppigt mail till kockmackan och berätta att det är dags att avbryta thai-semestern och komma hem och bryna ben till demi-glace. Eller i alla fall att jag saknar att ha någon att brottas med i köket.

Vi hörs.

Inga kommentarer: