lördag, mars 19, 2005

favoritkyckling och följetongen fingret

Att skära sig i fingret kan visa sig vara dummare än man först tror: Jag hackade ju morötter härom dagen och fick troligen in någon jordbakterie i såret, när jag skar mig... När jag så skulle jobba igår var fingret rätt ömt och efter några timmar tänkte jag att "det här funkar inte, jag behöver en värktablett" och gick till syster på behandlingshemmet. Hon lade om fingret igen, gav mig några tabletter och skrev en remiss till läkare och ett "Nu går du dit med en gång och sedan går du hem, för sådär kan du inte jobba..."

Kommer till läkaren som snabbt undersöker fingret (nu är jag lite yr av systers tabletter) och konstaterar att "Oj, det var mig ett infekterat finger, om jag någonsin sett ett!". Så frågar han om familjeförhållanden och om jag har barn. Det tar ett tag innan det går upp för mig att anledningen är att han inte vill att jag skall byta blöjor på bebisen, tills fingret blivit bättre. Han suckar, ger mig penicillin och sjukskriver mig till nästa torsdag.

Det är ungefär det värsta scenariot jag kan tänka mig. A) Den här helgen är "min" helg på jobbet, och jag måste nu lämna den till Markus, eftersom Vanjira är sjuk. Markus har behövt jobba ensam ett par dagar och är rätt sliten. B) Jag gillar Markus och vi har kul ihop och jag vill därför vara på jobbet. C) Nästa helg, vilket är lagom tills jag kommer tillbaka kommer att bli "min" helg, eftersom Markus, som jobbat den här helgen vill ha ledigt. Det är bara det att nästa helg är påskhelgen, med ett påskbord som skall ut på lördagen. Något som jag INTE vill göra själv eller stå och förbereda på fredag kväll, vilket å andra sidan är det troligaste scenariot, då Markus inte kommer att hinna med det, om han är själv i nästa vecka, något vi räknar med. Vi är, som fransmannen säger "Dans la merde".

Nåväl.

Fick ett mail om att jag inte postat vare sig recept eller något om matlagning på sistone, så - här kommer en kycklingrätt jag gillar - Olas favoritkyckling:

Ola är en kompis, som faktiskt också är kock, som jag numer oftast träffar tillsammans med Henrik - trummisen i favoritpunkbandet "Tekla Knös". Ola har byggt deras studio... Nåväl. Ola var på min födelsedagsfest för något år sedan och bjöds på den här lilla, rätt enkla rätten och blev alldeles kär, så:

Du behöver till 2 pers:

3 kycklinglårfiléer
En halv dl. Acaciahonung
1 kycklingbuljongtärning, eller två matskedar god fond
En halv dl tomatpuré
En halv dl. rökig whisky eller en tsk saturnus whiskyessens
En god nypa flingsalt (gärna rökt)
Nymalen svartpeppar
En ganska rejäl nypa rosmarin
2-3 dl. vatten
Lite smör för bryning
Eventuellt soya

Gör såhär:

Bryn kycklinglårfileerna i en panna i smör, när dessa har en fin färg, smula buljongtärning över, ringla honung över och deglacera pannan med kycklingen i, med whisky och vatten.

Rör i tomatpuré, salt, peppar, rosmarin och ev. soya och smaka av med mer whisky och honung till god smak.

Låt gå färdigt i varm ugn, utan lock, tills såsen har gått ihop och fått fin konsistens. Servera med ditt favorittillbehör.

Bon appétit!

1 kommentar:

Elin sa...

hm, whiskey och kyckling?! nåja det kan inte vara värre än blodpudding i sallad :)
Men min whiskey används ju bara till någon enstaka irish coffee så det där ska jag komma ihåg att prova! mer recept!