fredag, februari 11, 2005

Hänt i veckan...

Markus är på semester. Vanjira är på semester. Det gör att vi haft ett par vikarier på jobbet den här veckan. De jobbar på bra och sådär, men de är ju ännu sämre än jag på rutiner och var grejer finns och sådär, så det har varit på håret några gånger att det inte hunnits med allt som man skall hinna med i ett professionellt kök. Nåväl. Det ger sig. Vanjira kommer tillbaka på måndag och Markus kommer tillbaka om en månad. Synd att det inte är tidigare, för jag saknar honom, men bra för honom. Han behöver lite ledigt.

Själv är jag hemma med feber idag. Jag hoppas att det inte är något allvarligt, och jag tror att det är ok, men jag har varit lite halvt ur form i typ en vecka nu och vet inte riktigt varför. En dag hade jag näsblod. En annan hade jag tryck över bröstet. Igår hade jag feber (och det har jag idag med), så jag är sjukskriven nu och över helgen, så får vi se sedan. Jag hoppas på att det bara är "var hemma ett par dagar, så blir det bra sedan".

Har i veckan haft besök från ICA, som vill sälja på oss en ny ugn från Zanussi, det började med att vi skulle byta ut vår - över 15 år gamla - varmluftsugn från Electrolux, men eftersom E-lux har lite trubbel med sina grejer just nu och blir ifrånåkta tekniskt av nästan alla andra fabrikanter började vi med att kolla in en lösning från Rational, som vi var jättepigga på att köpa. Den här ugnen kunde allt man vill att en ugn skall kunna i ett storkök, inklusive steka (på bägge sidorna), sköta klimat och temp automatiskt, och ha självrengöringsprogram, så man slipper stå och spreja och skrubba den... Nåväl. Vi ringde en återförsäljare och strax därefter ringde ICA oss och sa typ: "Vi har hört att ni vill byta ur Er ugn...?", så de var och visade motsvarande ugn från Zanussi. Den kunde nästan allt vi vill ha den till, men kostar typ 40% mindre. Samtidigt hade den t.ex. INTE rengöringsprogram och sådär, så vi får se vad det blir. Kul är det i alla fall, med ny utrustning.

I måndags kom förresten äntligen mina nya arbetskläder också. Det känns skönt. Tidigare har jag fått en ihoplånad utstyrsel av typen "grejer som ingen längre vill ha", men nu kom ett par nya - JÄTTESTNYGGA - kockrockar (med svarta knappar, vilket gör att de känns som värsta köksmästar-rockarna) och nya byxor och förkläden. Det var skönt, dels att få något som passar i storlek och dels något som man tycker är snyggt, för man känner sig liksom... .. . . fräsch på jobbet. Det gör mycket till. Samtidigt började jag med att bloda ned min nya rock redan andra dagen, med näsblod, så ordningen är på något sätt återställd.

Igår hände något på jobbet. Vi måste ha haft rätt mycket fler gäster än vanligt, för vi stekte nästan 100 pannkakor mer än vi brukar, och ändå räckte de inte. Jag gjorde ytterligare smet (typ 10 liter mer än vanligt) och de gick åt. När vi i köket slutligen skulle äta fanns inte en pannkaka kvar. Och folk stod och köade utanför köket medan jag stod och vinglade med feber över stekbordet för att hinna klart. Det kändes sådär, men alla som ville fick i alla fall pannkakor. Utom jag.

Såg att en restaurang jag jobbat på för ett par år sedan, som beredningskock, var med i senaste numret av "Allt om mat" som ramlade ned i brevlådan i veckan. Kul. Det är alltid kul när folk man tycker att man känner är med i tidningen! När jag blir stor skall jag också bli känd kock.

Veckan har i övrigt mest ägnats åt att laga gammaldags husmanskost.

Måndag: Lunch: Bratwurst, senapssås, kokt potatis eller chorizo med tomatsås. Middag: Sjömansbiff
Tisdag: Lunch: Stekt saltsill, löksås, kokt potatis. Middag: Potatisbullar med bacon.
Onsdag: Lunch: Pasta carbonara. Middag: Kebabsplit med tomatsås, vitlöksdressing och ris, eller biff med kokt potatis och brunsås.
Torsdag: Ärtsoppa och pannkakor, Stekt strömming med potatismos eller kalkonschnitzel med stekt potatis, kall sås.

Det har varit kul att t.ex. steka saltsill, för det har jag inte gjort förut. Det var kul att lära sig lite nytt. Samtidigt blev det sill över (ungefär 15 kilo, för Markus hade beställt lite mycket), så gårdagen ägnades åt att koka inläggningslag och lägga in sillen. Kul, för det gör man inte så ofta.

Min inläggningslag är byggd enligt 1,2,3-metoden. En ingrediens en gång, nästa två gånger osv.

Således: 1 del ättika (10%) till 2 delar socker till 3 delar vatten.
Enkelt, va? Sedan har jag förstås i hela kryddpepparkorn och strimlad lök, som alla andra, i lagen. Det tycker jag blir gott.

Mitt recept, räknat på ung. 10 liter (fisk och inläggning) blir således:

1,5 liter ättika
3 liter socker
4,5 liter vatten
4 gula lökar och en röd
några (kanske 20? 30?) kryddpepparkorn
3-4 kg urlakad saltsill

Koka upp lagen snabbt, så att sockret löser sig och lagen blir klar i färgen. Låt svalna i minst 8 timmar, eller tills lagen är helt kall. Skär sillen i fina bitar och låt ligga i minst 24 timmar före servering.


Testa och se hur det funkar för dig. (Ja, kanske inte med så mycket sill, eller så, men bara för att ha ett kockmässigt recept på sidan...).

Inga kommentarer: