söndag, februari 06, 2005

Gammaldags mat och annan...

Har haft en bra vecka på jobbet. Markus och jag har kört på och fått en hel del gjort. Vi jobbar dessutom bra ihop och det är kul. Det märks på maten också. Den här veckan gjorde vi dock ett misstag med menyn, som vi inte märkte förrän på onsdag - I onsdags hade vi bruna bönor med fläsk, sedan torsdag med ärtsoppa och pannkakor och så slutligen fredag med chili con carne.

Åsa - vår helgvikarie har det säkert trevligt i gasmolnet. :-) Nåväl. Det är kul att laga sådan "gammaldags husmanskost" på jobbet. I fredags skojade vi alltså till det med "något modernt och tillkrånglat" - Chili con carne, men det verkar ha varit ok ändå, för det gick ut runt 100 lunch ändå. Kul.

På fredag kväll hade jag fixat revbensspjäll med äppelgräddsås och så var ordningen återställd. Det är mycket "kokt potatis och sås" som går, kan man väl säga, men det är helt ok för min del. Jag lär mig mycket om en meny som nästan inte finns längre och det är kul. Dessutom är det ju inget FEL på husmanskost. Det har ju våra föräldrar och deras föräldrar vuxit upp på, typ, så varför funkar det inte nu?

Nåväl. Hemma har det blivit mer "modernt och tillkrånglat". Igår gjorde jag t.ex. nachos (som jag gratinerade i ugnen med köttfärs kyrddad med spiskummin, cayennepeppar, paprikapulver, vitlök, salt och peppar) och till detta en guacamole av ett par avocados, en stor vitlöksklyfta, olja, salt, vitpeppar, och en hemrörd majonnäs.

Härom dagen blev det lasagne och idag har jag gjort en lax, brässerad i vitt vin, schalottenlök, salt, peppar, fiskbuljong och grädde, tillsammans med ris.

Jag gillar emellertid all sorts mat, och har många favoriter, så när jag i veckan fick mail med frågan om "varför skriver du bara om gammaldags husmanskost?" och "gillar du inte ny mat som t.ex. Jamie Oliver?" så får jag väl svara att "Jo, jag gillar Jamie Olivers mat. Jag tycker dessutom att han är helt suverän på tv. Jag gillar nästan all sorts mat och en topp 5 lista skulle nog se ut såhär, just idag:

5) Sushi och/eller sashimi
4) Stek med potatisgratäng och sås
3) Pocherad vit fisk med vitvinssås och pressad potatis
2) Något Thai-influerat med kyckling, sweet chili, cashewnötter och kokosmjölk

och

1) Boeuf bourguignon"

Typ.

Inga kommentarer: