torsdag, september 22, 2011

Tom kha gai, har jag lärt mig att det heter

Thailändsk kycklingsoppa. Med grön curry, kokosmjölk och grönsaker.

Torsdag är soppdag på jobbet. Och i grundskolan kan man faktiskt, till skillnad från t.ex. Den förskola jag jobbade, laga och servera soppa. Bara fantasin sätter gränser.

Så idag hade min chef skrivit tom kha gai på menyn - och vår planeringswhiteboard. Gissa om jag fick gå och kolla några gånger på den vad det egentligen var jag lagade?

Bra, gick det, i alla fall!

Och även barnen lärde sig.

- tom... Tom kakaka... Tom kha gai..., hördes i matkön. Mysigt.

Och populärt. Nästan 200 liter soppa gick åt! 70 kg kyckling, lite drygt... 30 l kokosmjölk... Nära på 2 kg (!) grön currypasta... Det märks att man lagar mat till många, numer!

1 kommentar:

M sa...

Någar frågor... nu när du jobbar i större kök. Hur ser "maskinparken" ut där? Har du stekbord eller bara varmluftsugnar och tryckkokare/grytor? Har du möjlighet att t.ex steka plättar? Brukar ni ha industriplättar typ. spenatplättar på menyn? Färdiga industri köttbullar?/biffar eller lagar du själv?... Vill bara jämföra lite då det diskuteras mycket nu i Finland om skolmaten/ industrimat i offentliga kök. Här börjar bli allt mer halvfabrikat:(!!