torsdag, mars 08, 2007

Nattsudd?

Läser i DN att krogar kan komma att få ändrade serveringsregler. Framförallt handlar det om längre öppettider och möjlighet att servera alkohol under hela öppettiden.

Jag själv kan å ena sidan tycka att den tillståndspolitik som finns idag är rätt mossig (t.ex. behöver man, för att få ett utskänkningstillstånd i stockholm ha ett stekbord i köket), så det är nog bra att man ser över reglerna.

Å andra sidan tycker ajg att det är rätt stökigt runt krogar, redan idag, som serverar alkohol till långt in på småtimmarna. Jag har själv gått hem från krogkök mitt i natten, genom stökiga grupper som stått oc hängt utanför restaurangen och varit högljudda och ibland bråkiga. Så - för att restaurangpersonal skall känna sig säkra - vi kanske inte skall förlänga utskänkningstiderna?

Polisen hävdar med bestämdhet att sena serveringstider och brottslighet på småtimmarna hör ihop.

Samtidigt - jag är FÖR ett klimat i Stockholm där fler som jag kan få möjlighet att jobba på vettiga krogar. För att kunna räknas som vettig måste man idag servera alkohol.

Samtidigt tycker jag kanske att det signallerar mer "festa och slå runt" än "ett glas vin till maten" om sena nätter? Jag tror att väldigt få kommer in klockan 3 på låt oss säga Edsbacka och beställer moules marinieres eller något liknande och ett glas vitt vin till och sedan går... Så... Well. Jag vet inte om argumentet som framförs i artikeln - att man vill att "Stockholm skall vara restaurang och nöjesmetropol" riktigt håller.

Jag vet inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Typiskt socialförmyndande att inte låta svensken dricka sprit när han vill. Äntligen däger jag!