lördag, oktober 25, 2008

Varför är jag så snäll?


(Obs - kaffet på bilden - en hemmagjord cappucino - har inget med artikeln att göra! ;-) )


Skrev ju om kaffe ett par gånger förra veckan och nu hittade jag en fantastisk artikel i Metro om att "varmt kaffe gör dig snäll".

I och för sig inget konstigt - jag dricker massor av varmt kaffe! :-) Men tydligen har forskare vid Yale kommit fram till slutsatsen ovan. I artikeln kan man bl.a. läsa:

De gav försökspersonerna antingen en varm kaffemugg eller iskaffe att hålla i. Sedan fick de lämna omdömen om andra människor. De som drack den varma drycken tyckte i större utsträckning att de andra var mer omtänksamma och generösa än vad de som drack iskaffe tyckte.


Själv blir jag alltid snällare när jag druckit kaffe. I synnerhet den där första koppen på morgonen (innan dess är jag nog inget vidare rolig). Å andra sidan tyder också empiriska studier i mitt hem på att kaffet blir bättre (och varmare) ju snällare familjemedlemmen som brygger det är.

Min fru gör bäst kaffe!

--

EDIT: 22:04

Ser nu att kvalitetstidningen Aftonbladet publicerat en artikel om att man "visar vem man är" genom att beställa olika sorters kaffe på café. Undrar om det finns folk som jobbar med analyser av kaffedrickande? Liksom: "Jaha? Latte? Då är du ju psykopat!"?

Och vad de i så fall skulle säga om mina små hemmagjorda mocca-brygder? Eller - vill jag veta det?

3 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Jag skulle vilja veta varför du valde just psykopat till latten? Jag hoppas att jag inte har med det att göra!!!!
Å, andra sidan dricker jag ju oftast babylattevad tror du om den? : ))

Anonym sa...

Du snäll?

FamiljenFriluft sa...

Inger: Det var bara ett exempel. Taget ur luftan... Eller var det?! :-D

Mackan: En helt legitim fråga... :-)