onsdag, oktober 08, 2008

In action...

Hade ett cateringjobb i lördags. Magnus - min ständige vapendragare - pappa fyllde 70 bast och jag fick äran att hjälpa till med festen. Det var - på alla sätt - väldigt roligt. Jag vet egentligen inte vad jag skall skriva om festen, såhär i efterhand, men jag visar en liten bild i alla fall från "mitt i stridens hetta", som det heter, - buffédukad "varmrätt" i form av Tjälknöl, potatisgratäng, rosmaringräddsky, portvinskryddad vinbärsgele och potatisgratäng. En liten sallad blev det visst också. Gammaldags finmat utan att vara några "krusiduller". Med en silltallrik (gubbröra, farfarssill, matjes, kavring, smör, och finncrisp) till förrätt och maränggräddtårta till dessert blev - verkar det som - även maten festlig. Det är kul när det blir bra!

Vi får se om jag skriver mer om det här sedan, men det är ju så på fest, att alla koncentrerar sig på annat än att ta kort och grejer på maten, så jag vet ännu inte om det finns några bilder. Den här bilden tog Magnus i alla fall, under en sådan där: "Hörru, kolla hit!"-sekund mitt under servisen. Ja - jag är lika trött som jag ser ut på bilden! :-)

5 kommentarer:

Bendel sa...

Är det pappan på bilden bakom dig?

Tjälknöl är förresten en av mina favoriträtter.

Bendel sa...

Är det pappan på bilden bakom dig?

Tjälknöl är förresten en av mina favoriträtter.

landonius sa...

Farfarssill? Låter gott, men jag aldrig hört talas om det, så googlade jag lite och fick en massa olika varianter. Jag litar nog på dig " sillälskare",så vill du dela med dig receptet?

FamiljenFriluft sa...

Bendel: Japp. Det är han på bilden. Och kul att även du gillar tjälknöl! Själv gillar jag.... Din blogg... :-)

Landonius: Sillinläggning med majonnäs (och gräddfil), purjolök, syltlök och lite kryddor, efter behag. Inget konstigt. Kollade också på google och receptet som dök upp först i sökningen är nästan identiskt med mitt.

landonius sa...

Tack och bock!