måndag, oktober 27, 2008

Du bestämmer.

Såg på den där "Jamie's fowl dinners" igår, på TV. Inte speciellt mycket nyheter, men inte desto mindre upprörande. Jag - däremot - har inga som helst problem med att de visar hur kycklingslakt går till, på TV. Faktiskt. Jag tycker att det är mer upprörande att folk reagerar med att välja att inte se det. Eller försöka tysta ned det. Har man väl tagit beslutet att äta upp djur, över huvud taget, är det bra att ha kontakt med vad man äter, och se till att man gör jobbet så bra som möjligt. Och det är du och jag som sätter standarden, vi som betalar för att äta kycklingen (eller vad det nu är - men nu handlade det här programmet om ägg och kyckling) som liksom kan välja hur vi vill ha det. Om vi vill äta ett stressat djur, brännmärkt av frätande ammoniak, fö ratt det stått ankelhögt i sin egen skit, eller om vi tycker att det är värt ett par spänn extra för att få tag på något som faktiskt gått utomhus, betat, fått leva ut några av sina naturliga beteenden.

Det handlar om medvetenhet. Att veta vad man äter. Och lite om varför. Och vad man kan göra för att äta bättre. För jag tror såhär: När nu alla "animail rights"-argument bevisligen misslyckats att motivera folk att köpa "vettiga livsmedel" kanske kvalitetsargumentet kan det? JAG är beredd att betala mer för en bit mat som jag vet är bra. Kanske är det så att andra också är det? På mitt jobb var just det här - valitetsbegreppet - vad som drev fram vår nya policy om krav-märkt och rättvisemärkt. Inte så mycket att "det är nyttigare" eller "det är bättre för djuren" utan "det är godare".

Matälskarenskrev om det här igår, appropå det där med att veta ad man äter och så, och länkade till den här filmen, som jag tycker är lite "rolig" och samtidigt faktiskt rätt smart...


NOTCOT: Banksy's Village Petstore & Charcoal Grill from Jean Aw on Vimeo.

Så - för att konkludera: Du ÄR INTE vad du äter. Men du bestämmer vad du äter. Och det beslutet reflekterar vem du kan vilja vara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lite märkligt det här.
I senaste nummret av Allt om Mat finns det på sista sidan enn artikel om en grisbonde söderöver som funderade på att "bryta" mot de svenska reglerna för att kunna konkurrera på lika vilkor som danska bönder (där grisarna bl.a. får stå närmare varandra (mao mer gris per yta = billigare pris) och proppas med antibiotika)) och om myndigheten kom förbi och frågade vad i (Censur) han höll på med så skulle han bara säga att de är speciellt framtagna för en kommun som köper griskött ifrån danmark, för det är billigare (men inte har med att de skall vara kravmärkt eller svenskt..)
Klart värd och läsa och fundera över.

FamiljenFriluft sa...

Ja, det är ju marknaden som styr, som jag skrev, om det finns ekonomiska förutsättningar för t.ex. ekologiskt kommer bönderna att sälja ekologiskt (marknadens "krav på demand" som det heter. :-) ) Om det inte finns några ekonomiska möjligheter för t.ex. grisbönder att producera "vettigt" griskött ekonomiskt, well, då kommer han (bevisligen) inte att göra det heller?

Det är så att säga du och jag som väljer hur vi vill att maten skall se ut...