lördag, oktober 25, 2008

Lördagsmys: Guacamole


Lördag. Och ingen av oss orkar egentligen laga någon mat idag. Vi har varit i "Nya Forum Nacka" och kollat och sitter och myser framför TVn. Dottern är hos "farmor och farfar" och Fru Värn och jag bara tar det lugnt, tittar på tatuerade grabbar på TVn och tänker på om vi skall beställa hämtpizza eller kinamat. Då kommer Fru Värn på "guacamole och nachos" och såhär gör jag min (receptet har postats här förut, för Er som känner igen det).

Guacamole

2 avokado - mogna. Gärna riktigt mjuka
1 msk olivolja, gärna ganska mild
1 msk citronjuice, eller 1 tsk limejuice
2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
En god nypa salt
Lite cayennepeppar

Mixa rubbet i en skål, med en stavmixer. Smaka av med salt och cayennepeppar

3 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Gillar!!!

Anonym sa...

Brukar också ha någon matsked krossad tomat i min, men den blir mörkare då.

Vill man ha lite färg och sting i finhackar du en chili i också - det ser snyggt ut mot det gröna. (Och gör att du kan skippa cayenne-pepparn på slutet).

Men visst ÄR det gott!

FamiljenFriluft sa...

Inger jag också! Fast inte lika mycket som "tjejerna" som kan äta upp allt i en skål själva... :-)

Mackan: Ja, jag brukar ibland ha chili i i stället för cayennepeppar. Det beror lite på vad jag har hemma (och vem jag skall äta den med)... Men vackert blir det...