fredag, oktober 24, 2008

Korvgryta om den kommit från typ främre orienten?



(4 port.)

4 st merguez - lammkorv
1 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
1 röd paprika
2 st gula lökar
4 vitlöksklyftor
300 g krossade tomater
1 dl vitt vin
2 tsk olivolja
1 st satsumas
1 burk cannelinibönor

Skiva och stek merguez i olivolja i en gryta på medelhög värme.
Hacka löken och låt gå med i grytan.
Tärna paprikan och låt även den vara med och leka med de andra kompisar!
Krydda med kardemumma, ingefära och vitlöken.
På med krossade tomater och vitt vin.
Tärna satsumas, och trä upp skalet på ett spett eller en tandpetare.
Låt allt koka ihop sig ordentligt.
Lägg i bönorna och låt dem bli varma.
Ta upp satsumasskalet ur grytan.
Serera med ris eller couscous och toppa med labneh eller creme fraiche.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ser supergott ut! =)

FamiljenFriluft sa...

Tack. Jo - och det smakade faktiskt riktigt bra också, om man får säga det själv!

Jessica sa...

Är det scans korvar?
Tycker du att det är någon smak på dem? Blev så besviken på vad de behagar kalla tysk korv att jag har undvikit dem sedan dess.

FamiljenFriluft sa...

Nej, den här merguezen kom från något halal-slakteri. Köpte den på min lokala coop-butik. Har inte kvar förpackningen, men det var rätt bra drag i den...

Lisa sa...

åh, vad jag tycker om merguez.

Jessica sa...

Så fort jag ser korv av annan tillverkare (som just av tysk tillverkare till tysk korv) brukar jag notera och köpa ett gäng.

Rebecca Värn sa...

Lisa: Merguez är så himla supergott! Jag åt det för första gången under en resa till Tanzania, faktiskt, och blev fast!