söndag, november 30, 2008

Frisksoppa

Jag vet. Jag uppdaterar bloggen dåligt just nu. Men det är så att det händer annat i livet just nu. Och som jag inte vill blogga om. Så... Well... Jag kanskek kommer att skriva om det i framtiden, men just nu kan det vara lite tyst ett tag.

Just idag är jag inte så stark.

Och som alla andra som någonsin blivit sjuka på vintern, och som lagar mat, försöker jag bota mig själv med soppa. Det blev något slags nudelsoppa (heter det typ Pho, egentligen?) med lite grönsaker och grejer.

Såhär: (2 port)

1 bunt fullkornsäggnudlar
1 morot
1 gul lök
1 buljongtärning - kycklingbuljong
2 skivor rökt kalkonbröst
1 liten bit purjolök
1 liten nypa rökt flingsalt
1 krm torkad ingefära
½ vitlökslyfta
Lite olja.

Bryn lök,vitlök och ingefära i lite olja i en panna.
Häll sedan vatten på tills det tystnar (1 liter?) och tärna ned morötter.
Strimla kalkonbröstet så tunnt du kan.
Smaka av buljongen med lite rökt flingsalt.
Häll upp i skålar. Lägg i lite kalkonkött och toppa med finstrimlad purjolök.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Ta hand om dig och hoppas att du mår bättre snart!!

Fritt ur hjärtat sa...

Skickar varma tankar och en tröstekram!!! Tänker på dig!

Anna sa...

Rekommenderar massor med färsk ingefära i soppan när man är sjuk, krya på dig.