fredag, november 28, 2008

Nog är mitt jobb mer meningsfullt än så?

Läser en artikel i DN om vilka som tycker att de har det mest meningsfulla jobbet. I en undersökning som tidningen "Du och jobbet" har gjort har man frågat hundra personer i ett antal yrkeskategorier om de känner att deras jobb är meningsfullt.

Tydligen känner sig barnmorskor, sjuksköterskor och (faktiskt) t.ex. administratörer i offentlig förvaltning (hej, alla på stadsdelsförvaltningen, som läser Krubb!), medan tydligen fabriksarbetare som paketerare och brevbärare (!) känner att de inte har så meningsfulla arbeten.

Jag slås över att läsa följande i listan:

Kockar och kokerskor 70

Köks- och andra restaurangbiträden 49


Det betyder att just i MIN yrkeskategori tycker som bäst sju av tio att det de gör är meningsfullt? Två tredjedelar? Trettio procent tycker alltså att det kvittar?! Och mindre än hälften av köksbiträden?!

Det är skrämmande. Och talande. Och ledsamt. Och ett slags upprop till fler initiativ för att höja kvaliteten och statusen inom yrket. JAG tycker givetvis att jag har ett väldigt viktigt jobb. Ett meningsfullt. Ett jobb att inte bara vara glad och stolt över, utan faktiskt ett där man känner att man kan göra en insats. Att man är med och påverkar. Att det man gör har mening.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kul att läsa din blogg Jesper jag tycker som du att ni kockar o köksbiträden skall sträcka på er ni har ju ett jätteviktigt yrke särskilt i förskolan. Hjärtat i hela verksamheten!

Häls.AnnicaR Gävle

FamiljenFriluft sa...

Ja. Det är både viktigt, roligt, utvecklande och väldigt, väldigt spännande.