söndag, november 16, 2008

Bröd till soppan...

På tisdagar har vi leveransdag på jobbet. Jag får alla torrvaror, frysvaror, mejerivaror och om det någon gång kan komma färskt kött eller fisk. I princip allt som inte är frukt och grönt kommer på tisdagar. Det gör att jag - för att ha tid att ta hand om alla varor, och kontrollera att det kommit rätt grejer (och sedan ringa och skälla på leverantören de gånger det inte stämmer) serverar soppa på tisdagar.

Till soppan har jag alltid varmt bröd och de senaste veckorna har jag övergett de tidigare bake off-bröd jag tidigare köpt in (jag har svårt att hinna med att sätta degar och annat, när hela köket är fullt av grejer) och i stället börjat baka av det här brödet.

Det är kollegan L (som jag inte sällan utbyter kulinariska tips med - hon kan allt om bakning jag vill veta och jag har tydligen haft bitar av information att byta med! :-) ) som först tog initiativet till att baka det här brödet. Det är jättepraktiskt. Någon sätter en deg på eftermiddagen före, och jag ställer in brödformarna i ugnen när jag kommer på morgonen efteråt!

Sådana kollegor önskar jag alla kockar!

Nåväl - brödet är både gott och nyttigt och jag har blivit tillfrågad om jag inte kan ge receptet till några av föräldrarna. Så... Här kommer det.

Bröd som jäser över natten (4 limpor)

4 dl vetekross + 5 dl vatten kokas 10 minuter

1 liter kallt vatten
50g jäst
2-21/2 msk salt
2 msk olja
3 liter vetemjöl

Smörj och bröa, eller mjöla limpformar.
Lös upp jästen i lite vatten. Tillsätt salt och olja. Häll på gröten, mjölet och resten av vattnet. Arbeta degen ordentligt i bunken. Den blir rätt lös i konsistensen.
Dela degen på bakbordet eller ös direkt i de fyra smorda och mjölade formarna.
Låt stå övertäckta i kylen över natten.
Dagen därpå: Grädda i 200C i 45 minuter. (I kombiugn - för Er kockar som läser det här - , ställ om varmluftsläget till "inget blås" och grädda i c:a 40 min.).

Inga kommentarer: