tisdag, november 11, 2008

Lyxig pasta med lax och löjrom


Dagens middag var tagliatelle, snabbt stekt lax, en liten sås med dill och så en liten sked med löjrom (jo - faktiskt):

4 port:

Pastan:

10 nystan tagliatelle kokas i ett par liteer väl saltat vatten i ung. 10 min. eller tills de är lagom mjuka. Sila av vattnet och coata pastan med olivolja.

Såsen:

½ gul lök tärnas och får svetta i c:a 20g smör i en sauteuse.
I med 2 dl creme fraiche, salt och gärna en fiskbuljongtärning.
Strö i två rejäla nävar finhackad dill.

Garnera med finstrimlad paprika och en liten sked löjrom.

Laxen:

Ungefär 150 g skuren laxfile per person.
Stek på mellanstark värme i olja och smör. Salta och peppra. Stek tills du tycker att det känns lagom.

3 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Åhhh.. vad gott det måste ha varit!
Avundsjuk! Jag? Hur kan du tro det?
Jo, okej då... ffa på din fru som får vardagsfinmat serverat... suck....

Åsa sa...

Åhh vad gott det såg ut...=)

FamiljenFriluft sa...

Inger: Det är ok att vara avis. :-)

Åsa: Mmm. Det var det också. Att maten ser god ut tycker jag själv är rätt viktigt, eftersom jag när jag lagar mat hela dagarna till sist måste "lura ögat" för att vilja äta något alls. Men jag brukar faktiskt garnera även maten på jobbet, då och då. Det handlar om att visa råvarorna vederbörlig respekt. Och så gästerna förstås. :-D