söndag, november 02, 2008

Rule Britania!

Jag tillbringade en inte föraktlig mängd av min första halva av livet hittills i Storbritanien. Ett storbritanien som blivit duktigt utskällt av matförståsigpåare världen över, som gjort sig lustiga över "la cuisine anglais" som "saker slängda i en fritös och sedan dressade med vinäger". Och haggis. Typ.

Men storbritanien har - faktiskt - ett par grejer som fört gastronomiskt sinnade livsnjutare som mig själv närmare något slags uppenbarelse av "det bästa jag ätit". Och det är nästan alltid saker som inte går att få tag på någon annan stans i världen:

Förutom nyss nämnda haggis finns det - som jag skrivit om förut - höjden av njutning i godisform: Penguin.

Denna fantastiska lilla "bisquit" är alltså chokladrån toppade med chokladsmörkräm och sedan överdraget med - du gissade det - choklad. Och som om det inte vore nog finns det alltid små skämt eller gåtor på varje penguin bar, ungefär som en lyckokaka, fast rolig. Som den här: "What does penguins in Antarctica sing for birthday celebrations? Freeze a jolly good fellow."

Nästan lika gott och fullkomligt oförståeligt att det inte slagit någon annanstans är Chips med salt- och vinägersmak. En smak som inte gått att hitta någon annanstans än just på de brittiska öarna - förrän nu!

För NU kommer Estrella (Äntligen) med en "salt and vinegar"-variant på potatischips! En smak som är lika rätt på en stenig strand mot nordsjön som på en folklig pub tillsammans med en spitfire eller Bishop's finger. En oöverträffad smak-kombo som dessutom känns mer europeisk än den där storsäljande sourcream and onion-smaken som alla chipstillverkare kör med.

Ok - jag skall säga det med en gång - den svenska Estrella-varianten är inte alls lika "rivig" som t.ex. de brittiska walkers eller highlands-varianterna, men så används heller inte maltvinäger i Sverige i någon större utsträckning heller utanför chipsindustrin! De är alltså chipsvärldens svar på ABBA - lite svenniga men HELT ok!

Att dessutom några av världens ballaste kockar, just nu, kommer från anglosaxiska öar (Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Marco Pierre White) tycker jag faktiskt borgar för att det brittiska imperiet faktiskt kommer att resa sig igen, i alla fall smakmässigt.

Rule Britania!

18 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Freeze a jolly good fellow! Fantastiskt, haha.

Anonym sa...

Chipsen är fantastiska, de riktiga alltså, men Estrellas har ju iaf någon sorts vinäger på så det är en bra början :)

Letat efter chipsen men utan lycka. Var finns det en påse till mig?

Anonym sa...

Förrutom att du har Helt Fel när det gäller salt-and-vinegar-chips så regerar förvisso Brittannien ändå.

Bland annat med just Penguin bars. Och så har de ju kommit på den fantastiska "Shepherd's Pie" :)

Unknown sa...

Alltså, det här vet du säkert redan, men Kettle Chip's salt n'vinegar klår det mesta, jag är en extrem s n'v fan! Annars så är Monster Munch's pickled onion en superhöjdare. Ska simma på medis imorgon, ska passa på att springa upp till English Shop och köpa lite crisps. Annat genialiskt gott engelsmännen hittade på är plowman's lunch, blir nog lite pickles inköpta också...

Anonym sa...

Var ligger English Shop på medis??

Unknown sa...

Fredrik: I Söderhallarna, på samma våning som apoteket osv! Massor med crisps, godis, crumpets och annat engelskt & amerikanskt

FamiljenFriluft sa...

Kristin: English shop på Medis är ungefär hur bra som helst! Jag brukar köpa olika sorters chips där. Och penguins, om de har det inne. :-)

Fredrik: Ja, du ser ju - men i söderhallarna, alltså. Gå in genom "huvudingången" från själva medborgarplatsen, och så uppåt, åt höger när du kommer in, precis ovanför frulltrappan.

Saom: Ja, visst är det? :-)

Mackan: Salt n vinegar råkkar. Fast det skall vara maltvinäger. Faktiskt. Tycker om walkers variant bäst, tätt följd av Highlands (eller heter den highlander?). Minns annars ett slags crisps som hette "Jaws" från när jag var liten, som hade paprika-och ostsmak, men de har jag inte sett på mycket länge...

Anonym sa...

JAWS!!! Som var formade som någon slags hajkäftar, va?

MAN - de var goda. Har inte sett smaken tas upp av någon annan heller, även om vår glada Turk tar hem Tüska lågprischips som ibland har något liknande...

Ölkorv-och-bastudags snart? Nya lägenheten ligger typ en kvarts promenad från Sibbarps kallbadhus...

Anonym sa...

I väntan på att Estrellas nyhet skulle dyka upp konsumerade jag och min pojkvän Walkers från English shop två helger i rad. Men så förra helgen fick jag se Estrellas, och var ju tvungen att testa dem. Jag borde ju ha vetat att de skulle vara sämre, men jag tänkte inte så - så jag blev besviken. Syntes ju på dem att det var nåt som var skumt. Jag kan säga att det är inte bara maltvinägern som fattas, det är även att de har laktos och druvsocker i ingrediensförteckningen. Vad ska det vara bra för?! Så jag åt inte upp dem. Men det skulle jag naturligtvis ha kunnat, utan problem. De var ju inte osmakliga. Bara lite onödiga!

Unknown sa...

Alla MÅSTE smaka Kettle Chips salt n' vinager, det kommer förändra era liv. Discos och hula hoops med sn'v är yummy likaså the real mccoy.

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Precis, som hajkäftar! Det känns som om att jag måste komma och hälsa på (och bada bastu - och smaka Er turks tyska chips?) snart, känner jag.

Malin: Antar att frågan är retorisk fråga, men jag håller givetvis med.

Kristin: Skall testa, det låter VÄLDIGT intressant!

Anonym sa...

Jag blev tyvärr ganska besviken men mina förväntningar var högt ställda. Nu skulle jag äntligen återfå favoritsmaken bland chipsen och så var de så mesiga. Mer vinäger!

Anonym sa...

Tack, ska genast gå dit :)
Vore kul om någon gjorde en djupdykning i ämnet. Köp alla sorter och gör s n'v-chipsprovning.

Anonym sa...

Över huvud taget produkttestas det, seriöst, alltför få skräpmatsprodukter.

Anonym sa...

Nästa stora fråga är förstås när man sitter där med händerna i påsen.. vad är det för film eller serie som passar bäst? En äkta brittisk deckare kanske? Nä, nu går ju Blackadder i repris så det är inte mycket att snacka om eller hur? ;)

FamiljenFriluft sa...

Maria: Inte mer vinäger - rätt vinäger!

Mackan - jag brukar kolla in fastfoodlovers. De tycker jag är bäst.

Fredrik: Men nu handlar ju det här om mat, inte om när man äter den? :-) Annars tycker jag sällskapet är viktigare än vad man ser på... :-)

Anonym sa...

Jag är tillbaka från en fantastisk helg i England ( en Herrgård i Somerset minsann ) och köpte med mig Walkers chips. Steak and onono rockade de med. Sen god choklad, marmelad från Fortum and mason , två flaskor med Pimms , Sa jag att jag var anglofil?

FamiljenFriluft sa...

Tania: Ibland behövs det inte... :-)