fredag, november 21, 2008

Nu är det (snart) Jul igen...

Läser på fina I min tanketrädgård om Julpyssel och blir, trots att det bara är november, inspirerad. Jag älskar julen. Kanske inte för julklapparna, Kalle Anka-TV, knäck, stimmiga ungar och en konstant stress och dåligt samvete.

Nej, men på Julen är den gång på året då jag nästan kan känna mig som en normal människa.

Det är ok att gilla Janssons Frestelse.

Denna institution på våra julbord. Alla har sin egen variant och allas mamma gör givetvis den bästa (näst bästa - för MIN mamma brukar göra den bästa!). Av vissa älskad och av andra avskydd. Jag hör ibland kommentarer som "Men hur kan du äta DET DÄR?" Ja? Vaddårå? Ansjovis. Grädde. Potatis. Lök. What's not to like?

Igår gjorde jag säsongens första. Den blev givetvis inte så bra som mammas, men helt klart över rikssnittet. Dofterna av ansjovisen, löken och kokande grädde spred sig i hemmet och jag satt ute i köket och läste, bara för att få känna dofterna och känna stillheten ett tag. Satt där och mös.

Ikväll, efter att ha jobbat en helt hysterisk vecka, har jag redan bestämt mig för att sitta uppe så länge jag orkar och så ta mig en bit Janssons Frestelse (ety det är också Värns frestelse!) och slå mig ned framför TVn och njuta.

7 kommentarer:

Annika sa...

OM jag satt på death row skulle jag önska Jansson som min sista måltid. Med en kall öl, och en bit fäbodknäcke med smör och kryddost.

som tur är har jag gift mig meden man som älskar ansson lika mycket som jag gör (rätt sorts "bitig" Jansson, dessutom), så vi äter det åre runt.

Sanna sa...

ÅÅÅÅ...det är underbart med Janson :) men jag kan garantera att MIN mamma gör den bästa ;)
visst är det härligt att sitta i köket och känna lugnet och dofterna... det är en av mina favoritplatser i huset! efter en stirrig vecka är det absolut det bästa.

missa inte min adventskalender som startar den 1 dec med härliga roliga och goda matluckor...

FamiljenFriluft sa...

Annika: Vilken lyx! :-)

Ayla: Va? Har vi samma mamma? :-) Det skall bli jättekul att se din adventskalender...

Anonym sa...

Ang Jansson och dess ursprung
http://www.geocities.com/skroenor/jansson.html

FamiljenFriluft sa...

Anonym: Tack för länken. Själv brukar jag använda Jan Öyvind Swahns gamla hederliga "Mathistorisk uppslagsbok" när jag letar efter kuriosa kring rätters namn.

Tack, tack.

Anonym sa...

Jag gör enligt båda mina bröder och min mamma världens godaste Jansson. Så det så. Åååh va djag längtar till Jul!

FamiljenFriluft sa...

Tania: Lyckis dina bröder!