lördag, november 15, 2008

Tagliatelle pomodoro



Jag är den första att medge att jag är rätt kass på Italiensk mat. Jag kan några få grundrecept på typ pasta, risotto, polenta och några traditionella såser och det är i princip allt.

Inte desto mindre har jag - genom att prata matlagning med folk som VERKLIGEN kan Italiensk mat - lärt mig följande paradigm: "Enkel mat är ofta bra mat". Tre eller fyra ingredienser räcker, bara just de ingredienserna är färska och av bästa kvalitet.

Här kommer två varianter på tomatsås till pasta - en "jag har bara några få minuter att laga mat på" och en mer "slow food"-variant, men som kanske är mer "autentisk".


Tomatsås (snabbvarianten):

1 burk krossade tomater
1 krm vitlökspulver
½ kycklingbuljongtärning
1 liten till mellanstor gul lök
1 msk olivolja
1 msk tomatketchup
1 tsk basilika
1 tsk oregano

Tärna löken smått. Svetta den i en sauteuse med matoljan. Smula ned buljongtärningen över löken och häll på de krossade tomaterna.
I med alla kryddor. Låt puttra ihop ett kort tag. Smaka av med tomatketchup.

Tidsåtgång: Kanske 5 minuter.


Tomatsås (slow food-varianten)

6-8 väl mogna tomater
2 dl hemkokt, reducerad kycklingbuljong
1 msk god extra virgin olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Kryddor (basilika och oregano, socker, salt och svartpeppar)

Börja med att koka upp en kastrull med vatten.
Skär ett tunt kryss i varje tomat och låt ligga i det kokande vattnet i sisådär 30 sekunder.
Skala och dela tomaterna. Ta bort kärnorna i mitten och tärna själva tomaten. I med tomaterna i en oljad panna eller sauteuse.
Tärna och låt löken gå mjuk tillsammans med tomaterna, som nu börjat släppa vätska.
Häll över kycklingbuljongen.
Låt sjuda ihop (kanske en halvtimma?)
Finhacka vitlöksklyftorna och strö i tomatsåsen och låt den koka med i några minuter.
Smaka av med färska kryddor. Möjligen en liten nypa socker, salt och svartpeppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du e ute och cyklar(ta på dig hjälm!!)

FamiljenFriluft sa...

Eh, va?