onsdag, november 05, 2008

Eat good for a change... Grattis Obama!

Läser i morgonens DN att Obama utropas som vinnare i presidentvalet i USA och har lite svårt att inte dra på smilbanden. För såhär hoppades man ju att det skulle gå, trots allt.

Här i Sverige har de tunga analyserna av läget börjat komma in. Resultat från valvakor (och - som jag läste på Matälskaren - Valvakna: en frukost i goda vänners lag med amerikanskt tema).

Själv har jag svårt att släppa tanken på en bloggpost jag läste för ett par dagar sedan. Att flera Obamaanhängare, för att samla in pengar till valkampanjen, i San Fransisco sålde hembakta varor på bl.a. "bondens marknad". Massor med "gräsrötter" lagade mat och bakade och påtade i jorden för att hjälpa till med stålarna.

Just det känner jag själv är rätt inspirerande - att man som matintresserad faktiskt kan vara med och så att säga "dra sitt strå till stacken", med rätt enkla medel. Även om vi i Sverige inte har stora valkampanjer kanske idén är värd att tas efter av t.ex. insamlingar för välgörande ändamål? Frågar någon MIG om jag vill laga eller baka något åt något-typ-frälsningsarmén-eller-barncancerfonden-eller-rädda-valarna är jag där. Först i kön för att skita ned förklädet!

Nåväl. Tillbaka till valet. Nu kommer förändringens tidevarv i USA säger man. Politiken skall - efter sex år med George W Bush vid spakarna - (äntligen) förändras. Och kanske är det förmätet att tro, men ändå en förhoppning att nu de som ställt upp med mat till kampanjen, faktiskt också är med i förändringen och försöker göra något åt matvanorna där borta?

"Nej, nej" säger ni "Det är omöjligt".
Ungefär som att få en svart president.

Inga kommentarer: