onsdag, november 05, 2008

Mjölken igen


Läste det här för ett par dagar sedan i SvD - angående det här med mjölken (igen) och blir lite trött. För just sådana här tvärsäkra uttalanden som gör mitt jobb - på förskola, med barn - till lite av ett problem. Vår kommun, eller rättare sagt, vår stadsdel, har nämligen bestämt sig för att "eftersom det finns så många åsikter i frågan måste vi bestämma oss för en linje att följa" och det man har bestämt sig för att följa är (det ibland rättmätigen utskällda) livsmedelsverkets rekommendationer.

Jag är alltså klämd mellan vad livsmedelsverket rekommenderar (och vår stadsdel har bestämt att vi skall följa) och vad som står i tidningen.

Jag säger inte att livsmedelsverket har rätt. Eller att det stämmer det som står i tidningen, bara att man genom att det står såhär i tidningen blir "klämd" mellan å ena sidan en myndighets rekommendationer och å andra sidan oroliga föräldrar, som läser tidningen.

Just sådana här dagar är mitt jobb lite av en utmaning. Vem skall man liksom lyssna på? Vem är kunden? Om nu kunden alltid har rätt, liksom? Är det de människor som faktiskt har sina barn hos mig och som förväntar sig att jag ger dem "rätt" saker. Eller är det de människor som anställt mig och förväntar sig att jag skall sköta köket enligt gängse normer?

Många frågor blir det.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Growing people sucks (på SvD). De har bl a lämnat helt felaktiga råd om matallergier. Det är "experter" som uttalar sig. Jag tillåter mig själv att tvivla något enormt.
Matälskaren lmnar bra länk till Kostdoktorn som drar just mjölken till sin yttersta konsekvensk att med den här argumentationen så ska/skulle bröstmjölk vara småå förbjudet.

Daniel Brahneborg sa...

Med tanke på att de flesta på Livsmedelsverket verkar vara lobbyister, är nog en bra grundregel att alltid göra tvärtom mot vad de rekommenderar. Men jag förstår att det nog inte är så lätt att ta ställning så när man har massa oroliga (och inte alltid så kunnniga) föräldrar som tjatar.

Kostdoktorns sågning av det här med mjölken var definitivt bra. Att dra saker till sin extrem brukar vara ett bra sätt att få reda på vad som är rätt och fel. :)

Unknown sa...

Gud vad trött man blir... Hjälp var ska man börja dra i nystanet? Att man inte kan stirra sig blind på en del av kosten, utan hur näringsintaget ser ut i ett större sammanhang?! Livsmedelsverket har ju som uppgift att rekommendera och då anser visst vissa att man helt kan sluta tänka och blint följa vartenda råd de ger hur konflikterande de än är. Människor alltså, inte du:)

FamiljenFriluft sa...

Aööa: Tack för Erat stöd. Skall kolla in kostdoktorn.

Anonym sa...

Artikeln i SvD säger ju bara samma som Livsmedelsverket numera rekommenderar, se http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15710&epslanguage=SV
Att man sen kan ha synpunkter på huruvida Livsmedelsverket har rätt är en annan fråga. Själv tycker jag att kostdoktorn har en mycket vettig argumentation.

Anonym sa...

Vet inte vad jag ska tro, men i ditt fall, lyssna på föräldrarna. De kanske inte har rätt (vem vet vad som är rätt?) men det är deras barn du lagar till, de är de som får resultatet inte de som anställt dig. Kan förstå att du måste följa deras riktlinjer med, gör du fel i föräldrarnas ögon, hur många kommer låta sina barn vara kvar där?