måndag, november 10, 2008

Söndagslunch - Nachos med kyckling


Ja, vad skall man säga? Ibland orkar man bara inte laga mat _en gång till_ i veckan. Man har lagat mat i princip från soluppgång tills man går och lägger sig flera dagar i rad. Och så händer ju allt annat - det där vi kan kalla livet - också. I förra veckan hände rätt mycket. En kompis hörde av sig och letade efter köksfolk. Jag hade ingen lust att själv jobba - jag trivs bra där jag är - men jag tänkte snabbt på En annan kompis, som jag visste inte hade något fast köksjobb nu, Sedan skulle intervjuer riggas, intyg och vitsord skrivas, visa ord och tips från coachen yppas och... Ja - ni hajar. I fredags hände det sig alltså att jag dels skulle laga lite "tillkrånglad" mat på jobbet (Biff A la Lindström), förbereda för en personalfest (och givetvis flera sorters mat, det finns alltid allergiker), Preppa och fixa för den här veckan, städa ur historiska monument ur kylarna, överlämna vitsord till kompisen, prata med en journalist (jo - faktiskt!), snacka ihop mig med kompisar om den åstundande matmässan och... Ja ni hajar. Dagen tog liksom aldrig slut.

I lördags var jag på mässan i princip hela dagen. Inget matlagande, men väl en massa matintryck...

Så - efter att ha gjort gårdagens frukost hade jag helt enkelt ingen kulinarisk inspiration kvar. Vid lunchtid hade jag och Dottern gått ett par kilometer (och den drygt sista hade jag burit henne hem, för hon var så trött att hon till sist somnade). Det fick bli en "vad har vi i kylen"?- lunch:

Kycklingnachos.

Nachos är bra, för det är sådan där mat man kan göra av och med lite vad man har hemma.

Själv strimlade jag en lök och två kycklingfileer och stekte dessa i en panna med lite flytande margarin med salt, paprikapulver, cayennepeppar, ingefära och vitlök.
Så tärnade jag ett par paprikor (en gul och en röd) och lät dessa fräsa på i en panna med lite olivolja tills de var lite mjukare.
Fram med lite andra grönsaker, någon bytta creme fraiche, lite salsa, guacamole och riven ost och så bara "tjoff" - in med vad man vill ha i microvågsugnen, garnera med typ sallad och salsa och guacamole och creme fraiche.

Voila! - eller vad det heter på mexikansk-spanska.

Inga kommentarer: