måndag, november 17, 2008

Antingen eller

Hade en bitvis animerad diskussion för någon vecka sedan, med en f.d. kock-kollega. Som vanligt handlade det om vem som egentligen är mest manlig i ett kök. Han hävdade att bagare och då kanske framförallt Patissierer är hårdast. Att de , som kulinariska vetenskapsmän följer recept till punkt och pricka. Handlar i enighet med etablerade fakta. Och att de genom att knåda degar får breda axlar, stora biceps och - inte att förglömma - skickliga och känsliga händer.

"Jamen", sade jag "Köttkockar? Styckare? Killar som står upp till armbågarna i blod och inälvor?" Givetvis tycker jag - som inte kan baka, men som faktiskt kan ta isär mindre djur i hyffsat vackert skurna beståndsdelar, att JAG på något sätt OCKSÅ är manlig.

Min kollega skakade på huvudet. "Det är händerna" sade han. Och när det blir sörjigt i köket tar du på dig sådana där undersökningshandskar...

Men - hävdade jag nu - det måste ju vara mer manligt att improvisera, att kunna riffa till ett etablerat tema, som typ en köket Louis Armstrong än att hela tiden hålla sig till exakt samma partitur?

Min kollega skakade på huvudet. "Säg det till Beethoven"...

Och så läste jag det här. Och insåg att jag faktiskt hade rätt. Bakning verkar vara för småtjejer! :-D

7 kommentarer:

Anonym sa...

K, du länkade just till Amelia. Väx upp len, vad kan Linda Skugge om kök? Pâtisserie är vägen till en kvinnas hjärta, non?

FamiljenFriluft sa...

O. Och en sådan har man närt vid sin barm? Vänta... Jag skall bara dra ur de här dolkarna ur ryggen, innan jag svarar. :-)

Anonym sa...

Och jag tycker det är manligt bara att ni inte behöver en vägbeskrivning till köket... som vissa män...

Anonym sa...

Jesper - O är totalt obildbar. Han har dessutom en... osund faiblesse kanske man kan kalla det för, för... eh... jag vill använda "Herkuleanska", men egentligen mer "Sisyfuska" projekt.

Släpp honom aldrig i närheten av en ugn om han talar om Sachertårta. Ever.

När du dragit kockknivarna ur ryggen så fundera på om du inte ska slå ganaschen ur den där pralinen. ;)

FamiljenFriluft sa...

Vera: Ja, så är det förstås... Fast slaktare ÄR manligare. :-)

Mackan: Hahaha. O är en sötsak! :-D

kallskänkan sa...

herregud jesper. det här var det fjantigaste du skrivit på den här bloggen. du får kompensera det med en riktigt bra middag när jag kommer till stockholm. med efterrätt, som du bakat.

FamiljenFriluft sa...

Kallskänkan: Hahaha! Lysande! Elegant!