söndag, november 23, 2008

Arbetskläder för vem?

Jag har några gånger tidigare skrivit om arbetskläder här. Jag har genom åren haft rätt många uppsättningar kockklkäder. En del har varit i kammad bomullssatin, några i bomulls och polyester-blandning. Några med kort ärm. Några med längre ärm. Olika färger, kvaliteter och snitt på i stort sätt varenda köks kockkläder, som jag någonsin jobbat i.

På mitt jobb kommer det rätt många kataloger med arbetskläder, från rätt många företag. Men i veckan som gick kom en som helt skiljer sig från alla andra...

Och kanske inte genom att det nödvändigtvis var bättre än alla andra. Bara väldigt annorlunda...

Kolla in den här sidan, till att börja med.

Hur många kockar känner DU som ser ut såhär på jobbet? Som liksom står lite poserande, med lätt korslagda ben och händerna i midjan eller på skinkan? JAG har hittills inte träffat någon.Den där nedersta bilden med tjejer som står och petar lite på en visp, med örhängen och smycken och utsläppt hår är något alldeles extra!


Eller den här?

"Här står jag med en purjolök på axeln"? Va?! Att han dessutom ser ut som om han är hemtad från thyp "Dexter" på TV inger inte direkt förtroende.

Och såhär håller det på... Hela katalogen är fylld av sådana här grejer. På en sida har någon fotat en halv kniv och lagt med bland knappar till kockrockar. På en annan sida sitter en kvinnlig kock i en säng, helt omotiverat. Ingen enda bild är tagen i ett kök. Så vem är den här katalogen gjord för?

Jag hajar inte?

Fast jag har ju bevisligen SETT och lagt märke till företaget? Är det det som är idén?

Vad vet väl jag - jag är ju bara kock. Utan purjolök på axeln.

11 kommentarer:

kallskänkan sa...

HERREGUD! Jag blir nästan lite upprörd. Fast bara nästan, för mest är det bara väldigt absurt.

FamiljenFriluft sa...

Kallskänkan: Ja, visst är det? Jag talade med en annan kollega om det här igår och han tyckte: "Vaf... De har inga ärr!" om modellerna. Precis. Allt är fejk.

Anonym sa...

Men är det inte så i alla kataloger som säljer kläder? Man står aldrig och posar som modellerna gör, och väldigt sällan ser folk ut som dem heller.. Så vad är skillnaden med den här katalogen?

Victoria sa...

Hon med vispen ser nästan ut som om strax ska piska någon med den. Kinky!

FamiljenFriluft sa...

CL: Inte alla kataloger som säljer arbetskläder? Kolla in Hejco t.ex. Deras katalog ligger inte ute på webben, men bilderna på webben är samma som de i katalogen. Där är bilderna tagna "in action" med kanske i och för sig modeller, men ändå i kök och i sammanhang där det kanske känns naturligt att visa upp kläderna.

Victoria: Undrar vad killen med purjon skall göra då?! :-) Du hade ju mer naughty fantasi än jag! Nu kommer jag aldrig att kunna kolla i den där katalogen igen... :-)

Jessica sa...

Erkänn Jesper, du har någon sorts fantasi om att kunna ja, hur många ringar som helst, inklusive hål i öronen och ingen handtvätt när du jobbar som på de där bilderna ;). Den där kniven är lite um okej. Dexter feeling indeed.

Jessica sa...

Men i de jobb där jag hade uniform på nåt sätt, det var rätt skönt faktiskt. Man steg in i en roll när man kom till jobbet. Sedan klev man ur den när man gick hem. Hejcos sortiment var finare upplagd, inga knivar i varje fall ;)

Anonym sa...

Haha!
Underbart, du gjorde min dag lite roligare.
/Anders

Anonym sa...

Fuh-neee :)

Sådana där suggestiva bilder som får en att undra (och naturligtvis fantisera om) vad som händer ute i köket - egentligen.

Allvarligt - en kock i sängen? What's not to like?

Min största beef med verkligheten i de här bilderna - alla ser glada ut! Ingen som står i bakgrunden med en förskärare i högsta hugg, blårött ansikte och häver ur sig synonymer på valfritt könsrelaterat invektiv. Köksmästaren är tydligt frånvarande, helt enkelt.

Rebecca Värn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FamiljenFriluft sa...

Jessika: Jag tycker framförallt att det är skönt att inte behöva tänka på vad jag skall ha för "dagens outfit" idag. :-)

Anders: Ja, visst är det roligt?!

Mackan: Låt oss säga det såhär: Det händer väldigt lite i köket som påminner om de här bilderna. En inventering i din närmaste kock-bekantskapskrets borde ge vid handen att ingen av oss passar så bra i modellsammanhang. :-)

Och kockar lagar mat. I och för sig tills det är dags för bingen, men de flesta av oss vill nog i alla fall byta om till pyjamas, eller duscha eller så innan vi sover...

Och vad det gäller köksmästaren menar du typ invektiv som (för att citera Gordon Ramsay) "Worthless, syphilitic heap of badger poo"?