måndag, november 17, 2008

Mat för små barn


En ekologisk morot skärs i bitar och kokas i liten kastrull. När den är ordentligt mjuk stavmixas den till slät puré och monteras med osaltat smör. Servera i djup tallrik. :-)

För att komma med några snabba varianter på hemmagjord barnmat för små barn, då:

Samma puré kan med fördel göras av potatis och/eller palsternacka också.
Ibland kokar vi majs (den frysta i påse är bäst, för den är inte kokad i salt, som de flesta "burkmajsar". Majsen passeras sedan genom trådsil (då fastnar skalen i silen). Ni andra föräldrar som gör egna puréer... Vad gör ni? Jag har hört om kokad köttfärs?


(såhär glad blir man när man får morotspuré)

5 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Ha, ha... så söt man kan vara. Blir man det av morotspuré? Angående kokt köttfärs... varför inte?
När jag gör köttfärssås till större barn än din lilla kotte kokar jag ju köttfärsen med krossade tomater, lök och allt annat som jag har i.... mycket snällare för magen!

Fritt ur hjärtat sa...

kokt mixad kyckling fick mina barn och massor av palsternacka. Det är så otroligt gott!!

Jessica sa...

Nu funkar kommentarerna som de ska :)

Bendel sa...

Vilken bedårande liten en!

FamiljenFriluft sa...

Inger: Skall testa det, känns det som...

Fritt ur hjärtat: Mmm. Fast lillkillen verkar inte så förtjust i palsternacka. Än. :-)

Jessika: Ja, det verkar så...

Bendel: Ja, folk säger det. Jag brukar skylla på hans mamma...