tisdag, november 04, 2008

Köttsoppa



Läser om buljong hos Lotta på Taffel och myser...

Det finns något i mig som när jag känner mig nere, eller är på väg att bli sjuk, eller bara är lite vilsen i tillvaron gör att jag gärna börjar koka buljong eller göra soppa. Och sedan i helgen, då jag haft en förkylning på lut, har jag planerat och sedan kokat köttsoppa. Gammal hederlig köttsoppa. Ni vet - "Emil sitter fast i soppskålen"-soppa.

Ungefär såhär gör jag:

Ett knappt kilo högrev putsas och skärs i små bitar.
Köttet bryns i lite fett i en kastrull, varpå jag hackar en lök och skickar i med köttet.
Så på med vatten. Rikligt med vatten.
Så får det stå och koka på spisen.
Allteftersom tärnar jag 5-6 morötter, någon palsternacka, kanske en kvarts rotselleri och ibland lite potatis och slänger i soppan.
Så i med ett par lagerblad, några kryddpepparkorn, några vitpepparkorn och kanske lite timjan eller körvel eller så, om jag har hemma. En vitlöksklyfta eller två brukar få hänga med i buljongen.
Så skruvar jag ned värmen lite på plattan och låter rubbet reducera. Då och då är det dags att skumma soppan, för att få bort fett och äggviteämnen och äckelpäckel... En liten skvätt vitt vin funkar också att ha i soppan om man vill. En lite större nypa salt brukar få avsluta soppkoket.

Och under tiden njuter jag av hur dofterna av hemkokt buljong sprider sig i köket och det övriga hemmet. Hur de välgörande dofterna får verka genom först luktsinne, sedan luktminne och så när jag smakar av soppan. Och så vet man allt kommer att bli ok.

Eller i alla fall blir soppan det!

5 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Japp... som "alla andra" ska jag åka och storhandla... snart... och då.... kommer det att finnas både högrev för köttsoppan och massor av potatis... Palt är som sagt prio. Nu närmast ska jag ägna mig åt upplysande och ljus verksamhet som kommer att stjäla din hustrus uppmärksmhet i alla fall en liten stund...
Hoppas så innerligt att det ska ge upphov till ett pappa-dotter inlägg...SNÄLLA :)

landonius sa...

Enligt min mening vinner soppan stort på att tillsätta köttet i ett stycke, och i kallt vatten. Resten har jag inga invändningar emot!
Och visst, om man känner sig nere, så finns det inte bättre botemedel som en härlig soppkok! Med dofterna kommer lugnet och välbehaget att bara vara...

FamiljenFriluft sa...

Landonius: Mmm. Bra tips. Och att man använda libbsticka i, t.ex. :-) (Tack än en gång för den goda libbstickan jag fick i somras).

Inger: Mmm. Det gäller att storhandla när det är bra priser. Det är svårt med högrev och märgpipa och sådant där nuförtiden, det finns nästan inte längre! Vet INGEN mer än typ du och jag att det är gott med KOKT kött? :-)

Lagers tabberas sa...

...och klimpen då?

FamiljenFriluft sa...

Lager: *Garv* Oh - han är för ung för att laga mat än, vid bara fem månaders ålder! :-D

Nej, jag förstår. Jag skall bättra mig! Såklart är klimp om inte en nödvändighet så i alla fall helt klart önskvärt. Jag lovar att när jag bjuder DIG på köttsoppa skall jag fixa klimp till!