söndag, november 02, 2008

Nötkorvgryta


För snart tio år sedan, när jag var som mest aktiv som klättrare åkte jag iväg på några resor, eller "expeditioner" som jag gärna ville kalla dem. En bar av till Afrika, där jag besteg Mt. Kenya, Mt. Meru och sedermera kom att vända på Kilimanjaro. Där gjorde jag min första bekantskap med nötköttskorv och sedan dess har jag - så fort jag hittat det i någon affär - köpt på mig lite grann att ha i kyl eller frys. Dels för att jag känner en del människor som inte äter fläsk, men också för att jag själv älskar smaken.

Idag hade jag ett öppnat paket "biffkorv", som det ibland kallas, i kylen, när det var dags att trolla fram något snabbt till lunch, efter familjens kyrkobesök...

Nötkorvgryta

(6 port)
6 st. biffgrillkorv (Qibbla Halal)
10 cm purjolök
4 små morötter
1 gul lök
1/8 rotselleri
1 palsternacka
1 burk tomater
3 msk Johnnys senap (söt stark)
1 vitlöksklyfta
3 lagerblad
1 köttbuljongtärning
3 msk äppelmos
1 msk vitvinsvinäger
3 dl vatten
Lite margarin för stekning

Dela och stek på korven en liten stund i en gjutjärnspanna eller gryta.
Tärna och låt löken svetta med i pannan.
Skala och tärna alla rotsaker smått och låt gå med i pannan (morötterna först, sedan rotselleri, sist palsternacka)
Finhacka en vitlöksklyfta och skicka i grytan
I med lagerbladen och låt puttra ihop sig lite...
Så i med tomater, köttbuljong, äppelmos, senap, vinäger och vatten.
Låt rubbet koka ihop i sisådär 20 minuter på medelhög värme.

Servera till vad du vill. Dottern ville ha pasta, så det blev lite pasta och en enkel tomatsallad på vårt lunchbord!

2 kommentarer:

I min tanketrädgård sa...

Brukar göra en liknande gryta till dagbarnen i bland, måste dock använda särskild köttbuljongtärnng för att få det hela så att säga "halal-godkänt... använder i bland grönsaksbuljong för den sakens skull.

FamiljenFriluft sa...

Inger: Bra tips! Jag är inte så duktig på "religiösa hänsyn" varesig det gäller Halal, koscher eller ayur veda... :-)