onsdag, november 12, 2008

Ekologi, tillsatser och mat för barn

Fick i en kommentar till det här inlägget en fråga om den här artikeln:

KARLAVAGNEN skrev:

Någon kommentar till Aftonbladets (eller var det Expressen?) artikel om farlig mat? Lagom till jul - bra tajming och innehöll artikeln egentligen några nyheter?

Några funderingar från dig?


Och jag måste faktiskt skriva såhär:
Jag håller precis på och läser ut hans första bok - "den hemlige kocken" och förstår inte riktigt vad allt fuzz är om... Okej, jag gillar inte heller att stoppa i mig saker jag inte tror att jag mår bra av och jag tycker att det finns t.ex. smakförstärkare (Natriumglutamat, någon?) som smakar metall och elände, i stället för de ost- eller skaldjurssmaker den ofta skall förstärka, men jag har egentligen INTE någon speciellt konservativ syn på tillsatser i maten.

Vill jag att mina egna barn skall äta mer ekologiskt? Ja. Tveklöst. Jag vill att de skall veta hur en morot ser ut och smakar. Eller en gurka (och nu ökar just DEN chansen också, läser jag, med varmt hjärta, i DN). Jag vill att de skall kunna få känna "riktiga smaker". Att de skall få en kontakt med vad de äter så att de lär sig att uppskatta "rätt smaker".

Och det är det som är pudelns kärna, för min del, för all "kemimat" idag smakar inte "rätt". Den smakar ofta rätt konstigt. Och DET ser jag som ett skäl att inte äta den, kanske i större utsträckning än att den på något sätt skulle vara "farlig".

På min arbetsplats hade vi för bara några veckor sedan en diskussion om det här, med några föräldrar, som var rädda för att de läst om natriumglutamater i någon tidning och undrade nu ifall vi serverade barnen mat som innehöll de här smakförstärkarna. Det var rätt skönt att säga "Nej, det gör vi inte". Men - nu precis som då - använder jag "smakargumentet". De buljonger som jag faktiskt köper som halvfabrikat (jag jobbar sex timmar om dagen och har inte alltid tid att göra egen buljong) är fria från smakförstärkare (jag använder Bongs produkter). Jag använder nästan inga "blandade" kryddor, utan gör mina egna kryddblandningar från "rena" kryddor etc. Och alla de här grejerna kan jag i och för se kan användas som exempel från "tillsatsrädda" men vill ändå vara tydlig - det största skälet till att jag valt bort just sådana tillsatser i maten beror på smaken.

Det här med ekologi, då? Jag gillar ekologiska produkter. Återigen, nästan alltid uteslutande p.g.a. smaken. De smakar i regel mer, och bättre. Och det är ballt att följa årstiderna. Att liksom äta tomater när de är i säsong på hösten. Att äta färskpotatis på sommaren. Ni hajar. Jag är - däremot - på jobbet - något bunden av att A) ha en matbudget och B) ha en anbudsprislista från vår leverantör. Jag är bunden av ett avtal jag inte själv förhandlat fram (vilken leverantör vi har - det är ju centralt uppköpt från staden), och min leverantör har inte jättemycket ekologiskt i sortimentet. Jag köper all mjölk ekologisk. Jag köper nästan alla grönsaker och frukt ekologiskt (via en annan leverantör) och jag använder INGA pulver eller puréer.

Ungefär så.

Men så - tillbaka till mig och MINA barn. Jag vill att DE skall äta "riktig mat" och inte en massa pulver och grejer. Och då är jag kanske inte heller beredd att servera mina gäster det...

6 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Om Man får göra eklam för det man själv skrivit här:-) Så skrev jag också om Aftonbladets artikel igår. Har tänkt att göra en uppföljare imorgon om den idag...

Inga konstigheter hette inlägget om maten igår.

Fritt ur hjärtat sa...

hmm, hej igen. Har du kola och eller knäckrecept, utan laktos??
Med den laktosfria grädden får vi det inte att stelna tillräckligt, förslag??

I min tanketrädgård sa...

Japp... nu ökar chansen... men jag lovar inget som jag inte kan hålla... :D

FamiljenFriluft sa...

Hej, alla. Jag har varit borta ett par dagar på konferens och har haft hantverkare i köket (med tillhörande nedstökning, strömavbrott och andra typiska "hantverkarproblem), så jag har inte haft tid att riktigt svara på Era kommentarer:

Nåväl.

Fritt ur hjärtat: Jag såg dina inlägg. Bra!

Mia: Har inte sett den. Tack för tipset.

Inger: Nä, grejen är ju att det lätt kan bli "för mycket" att liksom hetsa kring (t. ex.) ekologi och så stirrar man sig blind på det och blir nästan stressad av att inte hitta ekologiska produkter, eller ha råd med dem (tyvärr är de ju fortfarande rätt mycket dyrare, i vissa fall). Vad jag själv tycker är viktigt är fortfarande att man tänker till lite, och försöker att välja mat som smakar bra...

Anonym sa...

Vad fint skrivet! Kram!

FamiljenFriluft sa...

Lisa: Tack. Skall du säga! :-) Jag vet nog INGEN som skriver så bra om käk som du... Faktiskt.