söndag, augusti 31, 2008

Söndagmiddag: brässerad kyckling med somaliaris


Efter att dottern och jag varit och klättrat ett par timmar på den lokala klätterklippan (jodå! dottern tyckte idag ockxså att "det ser kallt ut" och tog därför med sig en isyxa också - bara för att vara på den säkra sidan). Efter att det börjat regna och vidare klätterexpeditioner bordlagts ett tag blev det hem och laga mat.

Jag hade ett par VÄLDIGT stora kycklingbröstfiléer i frysen, som jag tänkte att jag skulle göra av med, men hade ingen riktig inspiration. Men jag tog i alla fall reda på dem och plockade fram lite grönsaker jag fått av mor och far, innan de reste till mallorca i fredags.

Det blev såhär:

Brässerad söndagskyckling med rotsaker och champinjoner: ( 4 port.)

4 stora kycklingfiléer
1½ morötter
1 palsternacka
5 champinjoner
2 tsk smör
Några centimeter purjolök
1½ dl vitt vin (gärna torrt)
1½ msk konc. kycklingfond
1 krm ingefära
4 lagerblad
salt och cayennepeppar

Tärna rotsakerna och purjolöken och fräs dessa i smöret och lite salt och cayennepeppar. Låt purjolöken bli mjuk.
Lägg i kycklingfiléerna i pannan.
Skiva champinjonerna och fräs med i pannan.
Låt kycklingen få lite yta, häll sedan över buljongen, kryddorna och vinet.
In med pannan i ugnen (150 grader) i c:a 40 minuter.


Somaliaris

Abdi - en kille jag ofta hamnade med i köket på Locus - kom från somalia och lärde mig hur man kokar "perfekt ris":

3 dl ris
7 dl vatten
1 buljongtärning
1 morot
3 msk olja
Lite gurkmeja eller saffran, om man vill (och det ville nästan alltid Abdi, fast jag har det nästan aldrig, längre).

Slå på en platta på högsta värme. I med olja i en vid panna, eller sauteuse.
I med riset i pannan. Smula i buljongtärningen. Fräs riset tills det blivit genomskinligt.
Häll på vatten, lite i taget, så att det får koka in.
Tärna moroten efter kanske 5 minuter. Rör i den i riset.
Fortsätt att tillsätta vatten. Efter kanske 10 minuter, stäng av plattan, låt riset gå klart på eftervärme, men utan lock. Rör i riset då och då, gärna med en gaffel.


Servera kycklingen tillsammans med grönsakerna den brässerats med, riset och gärna en liten skvätt vitvinssås (red brässeringsvätskan med lite grädde och mjöl).

Inga kommentarer: