fredag, augusti 15, 2008

Succékarré!

Vilken kanondag! Precis lika bra som min måndag var jobbig. Alltså lysande! Grejen är att när man har en vettig rytm i köket och man lagar mat man själv gillar blir det sällan dåligt, men idag har det nästan gått löjligt bra. Och idag har jag lagat en favvis - karré, något jag verkligen gillar. Ja - ni som läser här regelbundet vet att jag för inte så länge sedan sjöng grisens bästa bits lov på Taffel-bloggen matgästen,

Idag gjorde jag den lite annorlunda: Jag hade egentligen bestämt mig för att plommonspäcka den och göra en gräddsås till, men när jag kom till jobbet och kollade mina allergilistor en gång till såg jag att jag kanske inte borde späcka karrén. Det blev således en honungsglacerad karré, i stället. Och mina katrinplommon fick bo i såsen i stället. Till detta serverades potatisklyftor (blancherade i typ 20 minuter, sedan ugnsstekta i olja, med rosmarin, timjan och salt)

Det blev - för att uttrycka det milt - tämligen populärt. Efter lunchen kom flera barn in i köket och tackade personligen för maten. Flera av kollegorna tog med sig mat hem till familjen. Några bad om receptet.

Så - här kommer det (4 port.):

Själva karrén:

1 Kg fläskkarré, putsad
½ msk salt
1 tsk finmald vitpeppar
1 tsk ingefära

Krydda karrén, bryn den, och kör den sedan i ugn, gärna med en vattenfylld ugnsfast form, som droppfat och "ångbad" åt karrén. 150 grader tills centertemperaturen är 76 grader.

Glaze:

1 dl flytande honung
1 köttbuljongtärning
1 msk rosmarin
½ dl vatten
1 tsk vitlökspulver
2 tsk soja

Rör ihop. Pensla karrén, då denna tas ur ugnen för att vila.

Katrinplommongräddsås:

10 katrinplommon
1 dl vitt matlagningsvin
1 msk bong kycklingfond
1 stor gul lök
3 dl matlagningsgrädde eller creme fraiche
2 tsk soja

Hacka katrinplommon och lök, lägg i kastrull och slå över vinet. Låt koka ihop tills färgen på vinet är mörk. Rör i fond, grädde/creme fraiche och soja. Koka ihop till fin konsistens.


--

EDIT: 080817 - 12:32 - Sådan succé var det här receptet att det nu också blivit publicerat på Sveriges kanske ballaste matsajt: Taffel. Oerhört roligt. Och hedrande. Givetvis gör det att det känns ännu roligare, med dagen, i fredags.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du kunde inte ha fått ett bättre slut på veckan hör jag! :) Hoppas du får en lika trevlig helg!

Anonym sa...

Tog med mig kött hem och gav till min styvfar. Han åt upp halva, kall, direkt ur burken typ. Så jag ska hälsa att det var otroligt gott och att det är en lyx att vi har dig på jobbet!

Jag är fullt medveten om vilken lyx det är och du är värd alla komplimanger! Jesper is the shit lixom!:P

kallskänkan sa...

men åh, nu blev jag sådär hungrig igen.

FamiljenFriluft sa...

Kallskänkan: I aim to please! :-)

Malin: Oj. Eh. *rodnar* Tack... Det var väldigt, väldigt snällt skrivet...

Anna: Tack, tack. Jo - det känns väldigt bra att avsluta arbetsveckan på det sättet! Och trevlig helg själv!

Anonym sa...

Låter kalasgott! Får vi publicera receptet på Taffel.se?
Lördagskram!

FamiljenFriluft sa...

Lisa: Det är klart dtt ni får, men skriv gärna här sedan, när ni/du gjort det, och i vilket sammanhang, så jag kan länka.

Kram, kram.