söndag, augusti 24, 2008

Supersnabb sockerkaka för oväntade bjudningar

eller... Jag vet inte. Jag brukar inte göra sockerkaka så ofta, men min (fantastiska, begåvade, högt älskade) fru har lärt mig det här receptet, som jag bakade tidigare idag. Och snabb är den. Med 25 minuter kvar tills gästerna (jag fyller år idag. Ja - min tvillingbror också, förstås! :-) ) stod jag fortfarande och rörde ihop smeten:

2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
citronjuice från en halv citron
1 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa sockerkaksformen
Vispa ihop socker och ägg till en pösig konsistens.
Rör ihop torra ingredienser i en skål.
Vispa i dem i den pösiga äggsmeten. Se till att vispa jämt. Vispa gärna för hand.
Vänd i citronjuice
Vänd i det kokande vattnet

Häll upp (den nu släta och vackra) smeten i formen. Grädda, i mitten av ugnen i ung. 25 min. Känn efter med sticka. Stjälp försiktigt upp kakan på ett fat. Servera genast.

1 kommentar:

Jessica sa...

grattis på födelsedagen :)