fredag, augusti 08, 2008

Friluftsmat

Läser på CayakCarins fina sajt om att Horisont skall ha gourmetpaddling i september och funderar - allvarligt - på att anmäla mig.

För jag gillar ju, som bekant, mat. Och friluftsliv. Jag har stora delar av mitt liv varit aktiv scout och har klättrat (väldigt mycket) de senaste lite dryga tio åren. Numer kommer jag oftast ut när dottern och jag får för oss att "äventyra" och då blir det korta vandringar, kanske klätterturer, någon natt i tält och sådär.

Men maten när man är ute är oftast inte jättekul. Inte sällan är man hänvisad till att laga mat på något litet lättviktskök (jag har ett MSR "pocketrocket") och med ett begränsat utrymme i ryggsäcken (där ligger ju alla klättergrejer och extrakläder) och med begränsade resurser vad det gäller "fräscha råvaror" blir man ofta till sist hänvisad till något frystorkat som bladas med vatten.

För att råda bot på utematstristessen funderar jag således på att gå den här kursen. Karin Ihre, som håller i kursen, skrev för något år sedan den vackra boken 'På en låga' som numer får anses vara något slags "referensverk" i vettig utomhusmat. Och även om jag inte kan paddla något vidare vore det roligt att träffa henne och utbyta erfarenheter.

För visst ser det här



Mycket, mycket MYCKET godare ut än det här?



(Bilderna kommer från horisontkajak samt det här fotoalbumet

5 kommentarer:

Jessica sa...

Sedan finns det några böcker av Charlotte jenkinson, särskilt seglarens kokbok, som visar hur man kan vara riktigt mycket gourmet även om man är på sjön :)

FamiljenFriluft sa...

Ja, och för en sisådär tio år sedan fanns en bok som jag tror hette "bortom frystorkat", men som jag inte har i min bokhylla. Jag skall se om jag kan hitta den någonstans.

Jessica sa...

Men alltså allvarligt. Jag har lagat mat ur seglarens kokbok. Man börjar med färsk mat och går sedan alltmer över till burkmat. Fast man kan ju behöva vara lite matintresserad för att alls fixa till det här med mat. Vissa vill ha näring först och främst, det får också vara gott men många frågar efter det bästa frystorkade. När man försöker få ner packvikt och utrymmeskrävande grejer, om så för en helg eller en vecka då är det få som jag har träffat på som verkar villiga att offra det frystorkade för något som tar upp vikt och kräver en kylväska.

Anonym sa...

Åh vad spännande det låter med den kursen, alltså maten, för jag är en landkrabba!

FamiljenFriluft sa...

KarinW: Jepp. Jag är egentligen också en landkrabba, men har paddlat litegrann förr. Men som sagt - det är maten och att laga den som känns mest lockande...