söndag, augusti 10, 2008

Wasabisenap

Måste bara tipsa om det här: "wasabisenap". Har inte hittat den på någon svensk matvarubutik än, men mamma brukar köpa den på båten när hon åker till finland. Och då passar jag på. Att "beställa", liksom. För det här, mina vänner - det är riktigt, riktigt bra. Det är som senap på steroider, fast gott. Eller hur man skriver. Jag vet inte. Men jag vet det här: jag har börjat ha wasabisenap i och på nästan allt när jag vill ha den där lite pepparrot-starka smaken korsat med en stark, söt, mjuk, finmalen senap, och det är förvånadsvärt ofta. Jag har det på varma mackor med rökta pålägg, till saltat fläsk, till grillad fisk... Listan kan göras oändlig.

En lite udda, men mycket användbar smak, således. Testa, vettja!

9 kommentarer:

Anna sa...

Det här lät ju alldeles strålande. Vilken finlandsbåt är det frågan om?

Säg att det är Silja för då har vi ännu en orsak att åka till Helsingfors med Symphony eller Serenade igen, sitta i vinbaren och prova igenom hela sortimentet (man kan beställa glas på 8 cl, då klarar man många sorter :)) och ruinera oss i vinkällaren. Strålande trevligt faktiskt.

KARLAVAGNEN sa...

Kul! Tack för tipset!

FamiljenFriluft sa...

Anna: Tror det är brukar vara Birka-båtarna de åker med, men jag är osäker. Hur som helst verkar den här senapen vara vanligare i finland (rent generelllt) än i sverige. Det verkar inte bara vara på mobilmarknaden som finland är ett föregångsland! :-)

Karlavagnen: Tack själv.

Anonym sa...

Johnnys söta, blandad med wasabipasta ger faktiskt samma känsla. Använder den till allt grillat. Eller vanlig senapssås till falukorv.

Pär sa...

Vilket toppentrevligt tips! Och en toppentrevlig blogg!

Jag ska definitivt hålla utkik efter denna produkt även här hemma i Sverige. Man vet ju aldrig.

Och som sagt, fin blogg. Jag återkommer.

Anonym sa...

Coolt, Mrs Ud-Din råkar nämligen vara i just Fosterlandet. Kanske hittar hon nåt sånt på Stockmann eller nåt... Nästan i klass med brûlé på citrongräs ;)

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Bra. Tack för tipset.

Glad i grytan: Tack så hjärtligt! Och välkommen till bloggen!

Prao-eöeven Jajamensan! :-)

Anonym sa...

Råkade hitta denna tråd när jag letade firmans namn som tillverkar senapen. Senapen säljs både på Viking och Birka, vet ej om det finns på Silja. På Åland hittar man det i mataffärerna. Går även att beställa! Jag är nämligen lika besatt själv :)

http://www.greentek.se/alandska.htm

Anonym sa...

Ica Sickla fins att köpa mums
Tony