söndag, mars 30, 2008

Trevlighetsfaktor 100 - Anne från Anne's food

Jo, dåhärva: Anne var här för att göra det där glasstestet (och - förhoppningsvis sedemera skriva om det), men verkar ha missförstått den rätt klara inbjudan "Kom och få gratis lyxglass. Skriv om du vill." och hade därför med sig lite godsaker till en comp-utsvulten bloggskribent i stället! Klart mysigt.

Det var dels en Amerikansk kokbok - Cooking with flavor, som verkar innehålla familjevänliga, enkelt tillagade Amerikanska klassiska rätter. Fint fotograferat och stor text gör att det känns som en riktigt bra bok för mig, just nu. Dessutom är kokböcker alltid en bra present till mig, eftersom jag nästan aldrig köper några själv, men gärna tittar i dem. Nåväl. En riktigt vacker "bilderbok" att ha liggande framme, känns det som. Jag får väl återkomma med en recension när jag läst den ordentligt.

Men det är inte allt.

Hon hade också med sig en bok jag faktiskt önskat mig ett tag - nämligen Peter Landelius gamla (men fina) Guacamole och svenska krusbär, som annars bara brukar finnas i antikvariat och på bokauktioner. Kul. Den här boken är mer av en sådan där "samling matkrönikor" och varvat med recept. Ungefär som min egen bok, fast bättre (även om de verkar ha haft samma minimalistiska syn på design och sättning) :-)

Till sist hade hon med sig de allra finaste små bovetekakor man kan tänka sig, med kakao-nibs. Helt fantastiskt goda (visade det sig) och dessutom i en väldigt exklusiv liten påse med emmasnickrad etikett, med logga från bloggen och allt. Riktigt, riktigt fint. (Jag skall se om jag kan få hjälp av min tekniska fru att lägga upp bilden från mobilkameran sedan, så skall ni få se!)

Klart trevligt initiativ. Det är alltid roligt att få presenter, och speciellt roligt att få något hemlagat/hembakt. Tack, tack, tack, Anne!

... och hoppas att glassen smakar! :-)

5 kommentarer:

Anne sa...

:) Bra att du blev glad! Jag har inte testat glass riktigt än, men den står i frysen och frestas.. det ska bli riktigt gott!

Jessica sa...

AHA!!! Då vet man, jag har alldeles för mycket kokböcker per cm2/bokhylla :).

FamiljenFriluft sa...

Anne: ... och jag ser fram emot att läsa vad du skriver om den! :-) Tack igen.

Jessika: Mmm. Jag har några stycken jag också, även om jag - som sagt - inte läser i dem så ofta.

Jessica sa...

Det finns annat att dumpa på andra med gott samvete :). Lura på den du.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Jag hajar ingenting (men nu är inte det så ovanligt).

Ha det bra.