tisdag, mars 04, 2008

Först mot väggen när revolutionen kommer...

[buzzerton]
"Vad är Menigo?"
"Jaaa! Det är rätt. Fortsätt..."

---

Jag tänker inte hålla det hemligt längre. Leverantören som nu - för sjunde veckan i rad - missat att skicka med ALLA grejer på en gång, är just Menigo. Jag är - för klarhetens skull - INTE helt nöjd med deras service, just nu. Låt mig berätta:

Idag kom det - som vanligt ungefär 1½ bur med grejer. I den ena står mina frysvaror och i den andra färsk och torrvaror. Eftersom jag beställt glass och vet att den skall finnas någonstans bland frysvarorna börjar jag med att packa upp den. Inga trubbel så långt. Allt är med och allt är vettigt packat.

Så börjar jag lasta ur färsk- och torr-buren. Lägger i all mjölk i kylen och reagerar sedan över att "Va? Blåbärssoppa?! Det har jag inget minne av att jag beställt. Öppnar en omärkt kartong: "Cornflakes?!". Inte mindre än 250 kilo grejer som var felpackat. I samma grad saknades ungefär samma kvantitet grejer. Jag ringer kundtjänst. Och blir satt i telefonkö. I tjugo minuter.

Samtalet (ungefär):
Tjej: - Kundtjänst, du snackar me [sätt in namn här]
Jag: - Hej, Menigo kundtjänst, det här är Jesper på Ekbackens förskola. Jag har precis fått lite grejer av Er...
Tjejen: - Jaha?
Jag: - Kan du kolla hur många gånger du fått ta grejer i retur, fixa reklammationer eller fått skicka bud med grejer som inte levererats sedan årsskiftet?"
Tjejen: - Javisst! [ett ögonblicks knattrande på datorn och sedan någon som drar efter andan i andra änden] Eh... Det verkar vara... Hmm... Sex gånger...
Jag: - Ok. Idag blir det sju... Jag har lite grejer här jag vill att ni kommer och hämtar...


Vi bestämmer att en budbil skall komma och hämta de grejer jag inte skall ha och att tjejen skall be chaffisen av min lastbil att köra förbi mig på vägen tillbaka till Årsta.

Vid halvtvåtiden har grejerna fortfarande inte kommit. Jag är beredd att skalpera alla människor på Menigo med en slö potatisskalare. Jag ringer igen:

Tjej: - Ja, det var Menigos kundtjänst du talar m...
Jag [avbryter här tvärt]: Var är mina grejer?
Tjej: - Eh... Vad har hänt?
Jag: - Mina grejor, du skulle se till att de kom. De är inte här...
Tjej: - Oj...
Jag: [Får en stroke] Oj?!
Tjej: Ja, så skall det ju inte vara...
Jag: Säger du det? [Och försöker att tyst räkna till tio]...
Tjej: [knatter, knatter] Jag skall se om bilen kan köra förbi Er...
Jag: Ja (nu söt som honung)... Gör det är du snäll...


Bilen kommer vid två. Det saknas fortfarande grejer. Jag ringer Menigo. Igen. Och sitter i telefonkö. Igen...

Ni hajar. I morgon kommer det (kanske) en budbil med (förhoppningsvis) mina grejer (om jag har tur).Menigo har tillsvidare intagit en hedrande tredjeplats över min lista på "största idioter genom tiderna", bakom typ Adolf Hitler och Helge Fossmo.

7 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Sån´t här kan ju förstöra en hel vecka, vet inte riktigt vad jag skulle ha sagt!!!

Anonym sa...

Jag bara undrar när blir du övertygad om att du kanske skulle byta leverantör?
Inte för att andra är perfekta, men kanske inte så struliga i alla fall.

Anonym sa...

"Oj, vad konstigt, ska jag göra en återbetalning till ditt konto..."

(Arkitektkopias svar när de skickat faktura på 120 tkr, rätt belopp: 500 kr.)

Då hade jag ändå fått det jag beställt. Inser nu att jag borde ramat in fakturan... Menigo verkar dock riktigt sopiga.

FamiljenFriluft sa...

Landonius: Mmm. Det här rä tyvärr det - utan någon som helst tvekan - största problemet med att upphandlingar sköts centralt av staden och sedan omförhandlas på årsbasis. Jag FÅR alltså inte köpa någon annanstans ifrån.

Anonym sa...

Det är illa.... annars händer det roliga saker, särskild vid semestertider, en gång har jag beställt turkisk yogurt, och fick grekisk fårost... inte ens nära!

Anonym sa...

Landonius - det är väl jättenära? :) Kolla på en karta! Och båda är mejeriprodukter. Alltså är det ena ett självklart substitut för det andra :)

Känner dessutom till en som i stället för några kilo parmesan fick samma mängd keso. Där leverantören hävdade att det var en fullgod ersättningsprodukt. Leverantören finns inte längre i branschen, för övrigt.

Jesper - för varje felaktig leverans, lägg lite tid på att skicka ett klagomålsärende till stan. Efter ett tag kommer inköp att fatta problematiken.

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Har givetvis gjort det...