torsdag, mars 13, 2008

Dopkalas hos familjen spendrup

Vad har man Commiser till, om inte att göra alla de där grejerna man inte vill, kan, orkar eller hinner med? Omar - min commis (är han inte längre) - vet. När det för ett par veckor sedan damp ned ett litet frostat plastkuvert med ett glättigt inbjudningskort och chopsticks kollade jag givetvis kalendern; Det VORE ju kul att gå på något sån't här någon gång. Och inte minst är det ju kul att bli bjuden, men eftersom jag skulle laga barnens favoritönskemat på jobbet idag skickade jag - som vanligt - Omar för att göra mitt smutsgöra. Resultatet blev ett avslöjande blogginlägg i ord och bild, från Spendrups släpp av nya LOKA-smaker. Läs och njut!

---


Produktlanseringar är marknadens stora högtidsstunder. Liksom modeveckan är het i skönhetsbranschen är pressluncher delikata på matfronten. Nu senast presenterades tre nya flaskbarn från hälsokällan i Bergslagen.

Loka likes Asia är en smakkollektion som stryker an OS-yran under 2008. Med smakkombinationerna Himalaya High (vit persika och grönt té), Macau Moon (litchi och hallon) och Saigon Sunset (röd apelsin och citrongräs) tar sig Spendrups an asientrenden. Ambitionen har varit att förena det klassiskt svenska med sånt Svensson känner igen från exempelvis semesterresorna till Thailand. Kritiken mot att tappa "kranvatten" på flaska bemöts med att det alkoholfria alternativet – läsk – är mindre nyttigt.

Nåväl, nu har jag gett bort lite annonsutrymme, vidare till det väsentliga. Bjudningen i sig var nämligen allt annat än fy skam. De tre flaskorna serverades i ett stramt asiatiskt inrett Galleri So Stockholm, komplett med stilren dukning, chopsticks, japanska rislampor och små körsbärsträd. Vi välkomnades till tonerna av japansk skvalmusik, och möttes av Wang Wenzhis imponerande nudelutkavling.



Vattnet serverades till sex anrättningar signerade Johan Lindqvist från Berns asiatiska i enlighet med temat svensk-asiatiskt. Huvuddelen av lunchen avnjöts i gränslandet mellan silkeslen lax, thailänsk biffsallad med ostronsås, bräserad renytterfilé med grönisar samt skagen- och wasabiknyten . Givetvis introducerades ett vardera av vattnen till rätterna, av ingen mindre än sommelieren och japankännaren Åke Nordgren. Fråga mig dock inte vad som gifter sig med vad, jag fokuserade endast på smakäktenskapen inom rätterna. Gott var det!

Men, frågar sig vän av ordning, fanns det ingen efterrätt? Klart det fanns, till och med något till din avec. Eller vad sägs om citrongräskryddad crème brûlée med limezest, och så till kaffet (läs: mineralvattnet) tryffel med smak av grönt té. Det räckte för att få mig, och alla andra, ur gängorna. Särskilt första delen av desserten. Yummie!

Glädjande nog var helhetsupplevelsen sparsamt seriös men cred ska ges. Spendrups har lyckats lyfta fram Loka på ett nytt och spännande sätt med klart tilltalande aromer - naturliga såväl som naturidentiska. Fördomen om rosenvatten i stil med "Linné" infriades inte alls, tvärtom! Loka likes Asia får gärna följa med mig in på biografen eller danslektionen, särskilt Saigon Sunset. Rätt smaker i rätt tid. Ett minus är att vattnet endast säljs på småflaskor. Knappast en god ekonomisk idé som bordsvatten alltså. Däremot är designen klart lockande även för det dukade bordet.




På tal om design bjöd Spendrups på en trevlig överraskning i utgången. I eventets goodiebag gavs nämligen bort varsitt par handmålade träskor. Klassiskt svenskt möter klassisk "fem små rätter-drake". Gissa om kollegor och grannar lär skratta när jag glider runt med dessa i köket… Stans hetaste arbetsdojor. Ebba von Sydow - check this out!

4 kommentarer:

kallskänkan sa...

nice. fast jag undrar om de där dojorna är halkfria...

Anonym sa...

Smakerna på vattnet lät väldigt gott. Tyvärrr så gillar jag ju inte kolsyrat vatten men jag kanske testar ändå, för det lät intressant.

Och, skorna, jo de var snygga. Slår foppa toffeln med hästlängder,

FamiljenFriluft sa...

Kallskänkan: Vi får kolla in det. Vilken bra blogg du har, förresten...

Emma: Mmmm. Kul att inspirera att pröva något nytt. Kör hårt.

Anonym sa...

Kallskänkan: halkskydd har de. Frågan är om det fungerar. Lär märkas i veckan...