lördag, mars 29, 2008

Biff à la Lindström

Jodå.

Jag har på fredagarna de senaste veckorna gett mig själv uppgiften att för barnen presentera en "riktigt gammal husmansklassiker". Det har varit bl.a. kåldolmar, Pannbiff med lök, Janssons Frestelse och liknande rätter. Igår bestämde jag mig för att laga Biff à la Lindström:

De gamla Lindströmsbiffarna lär ha sitt ursprung på Hotell Witt i Kalmar, som på 18-hundranåntingtalet var vad vi idag skulle kunna benämna "Sveriges gastronomiska medelpunkt". Där lär en dåvarande finskfödd Löjtnant Lindström (sedermera åtminstone Kapten Lindström) ha beställt in en "fransk råbiff", som serverades à la mode enligt dåtidens normer - med inlagda rödbetor, ägg, kapris och brynt lök, i vackra högar som garnityr.

Lindström lär ha geggat ihop rubbet på tallriken och sedan skickat ut den till Köksmästaren för påstekning och det som först varit ett ironiskt skämt hos personalen på Witt - "Råbiff à la Lindström" - blev en ny Svensk klassiker!

Så - hur gick det att servera Biff à la Lindström till barnen då? Jodå - helt ok, även om det inte riktigt var den kioskvältare som t.ex. pannbiff med lök eller köttbullar med gräddsås är. "Färgen är konstig" kommenterade en på mitt "matmöte" (ett möte, ung. en gång i månaden där jag diskuterar matsedeln med två barn från varje avdelning, för att vi skall bestämma matsedeln tillsammans) helt korrekt. Biffarna blir ju rödrosa inuti!

Men oh så gott det är. Tycker jag, då.

Du behöver (för 4 port):

800g nötfärs
10 skivor avrunna inlagda rödbetor, i tärningar
Två matskedar kapris
2 ägg
En stor gul lök i brunoise
Salt och peppar
Smör till stekning.

Gör såhär:

Svetta löken i lite smör, ta upp innan den blivit brun, så fort den blivit mjuk.
Blanda färsen väl med de övriga ingredienserna. Forma till små biffar (runt 90 g) och stek på medlehög temperatur i smör c:a 5-6 minuter på varje sida. Smaka av med salt och peppar.

Servera till kokt potatis eller potatismos, lingon och brunsås eller gräddsås.

Inga kommentarer: