lördag, mars 08, 2008

Här, C, får du ett recept till...

Fick ett mail tidigare idag, från kompisen C, som undrade vad som hänt på Krubb och varför jag inte har lagt ut några recept på ett tag. Det har jag, i och för sig gjort - tycker jag - men jag har också skrivit om annat. Nåväl. För att göra C glad (vem vill inte ha glada vänner?) kommer här ett recept på "thailändsk kycklingsoppa", såsom den blev igår...
(Jag skrev i och för sig, som trogna läsare säkert minns, om en Thai-inspirerad kycklingsoppa för inte så länge sedan, men såhär gjorde jag alltså igår):

Jo. Först tog jag min godakycklingbuljong som stått i kylen sedan förra veckan, och lät koka upp och reducera lite ytterligare, medan jag fräst purjolök, morot och en gul lök i små vackra bitar, i en panna. I med grönsakerna i buljongen. Sedan fram med kyckling. Jag hade lite olika bitar, men räkna på sisådär 100g per skaft och välj bitar du själv tycker om. Fräs dem lite, i smör, med lite vitlökspulver och någon chili. I med dem i soppan också!
Nu - i med kokosmjölk.En hel burk, minst.
Låt koka ihop ett tag.
Så i med äggnudlar, tills dessa har blivit mjuka och följsamma.
I med lite thai-chilisås och lite koriander.

Voila!

Servera gärna i soppskål, med pinnar (man dricker buljongen) och med en kvist färsk koriander eller strimlad chili på toppen. Mums.

Inga kommentarer: