torsdag, mars 27, 2008

Kokt hoki, ris och god räksås

Dagens lunch blev - för de allra flesta kokt hoki, med ris och god räksås. Hoki är en fisk jag inte jobbat sådär jättemycket med. Jag tycker den smakar bra och är ett bra substitut för torsk, men den fallser sönder lite lätt vid kokning och stekning, tycker jag. Fileerna blir ofta väldigt tunna. Nåväl.

Den "goda räksåsen" gjordes på fond från bl.a. räkskal som jag sparat sedan tidigare, morötter, lök, palsternacka, rotselleri och purjolök. Sedan lite tomatpuré och vitt vin och voila! Världens kanske godaste fond!. I med grädde, lite salt och vitpeppar och lite mer vitt vin och man har en alldeles underbar grund till en god sås. När den fått koka upp och man rett av den (jag använder nästan alltid majsstärkelse när jag reder av, så är det ingen risk för glutenkontamination IFALL någon är allergisk) kör man i räkor och finhackad dill, precis före man skall servera såsen (så hinner inte dillen svartna, utan ser grön och fräsch ut!). Mums.

Jag är medveten om att inte alla förskolor i Stockholms stad serverar räksås till sin fisk, p.g.a. bl.a. att fler och fler barn börjar bli allergiska mot fisk och skaldjur, men å andra sidan har alla förskolor i Stockholms stad inte heller en kock som tar sig tid att göra riktig buljong heller. V skaldjursallergiker fick en vitvinssås kryddad med dill (gjord på fiskfond), så det får nog räknas som en rätt bra rätt ändå. :-)

Ätit har de gjort, i alla fall, barnen. Kul.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Läser din blogg lite då och då och blir så glad över att läsa om maten du serverar till barnen. Önskar att du jobbade på mitt barns dagis istället. /Annika

Anonym sa...

Kanske sej är bättre?
Men jag har inte så mycket erfarenhet av hoki, bara använt det någon enstaka gång.

FamiljenFriluft sa...

Annika: Well, du får väl se om du kan få plats för ditt barn på min förskola?! :-) Vad får de för mat på ditt barns förskola?

Emma: Mmm. Sej är bättre. Och pangasius. (Som är en fisk jag jobbat lite mer med) och.... nästan vad som helst faktiskt. Det är möjligt att jag kommer att omvärdera min åsikt, men jag tyckte att Hokin var "sådär" att jobba med, faktiskt.

Anonym sa...

Jag som då är en fd gammal kock kokar egen fond och ger bort till matlagningsintresserade vänner istället för blommor :)