tisdag, mars 11, 2008

En liten särskild plats för timjan...

Idag har jag så - efter att glömt henne hemma igår morse (hur många här är inte väldigt trötta när väckarklockan ringer på måndagmorgonen?) - inrett kallskänksdiskens nordästra hörn för Ellen - min lilla vackra timjansplanta.

Givetvis sjöng jag för henne under tiden. Hon står nu på ett litet rostfritt fat jag tagit med hemifrån, som jag kan vattna henne i, i det bästa trevligaste hörnet på kallskänken. Där står hon och ser näpen ut och sprider en förtrollande doft omkring sig.

När dagen - som i övrigt varit "sådär" (vilket i klartext betyder "bra, förutom att jag snart kommer att raka av mig håret klättra högt upp i ett torn och skjuta folk på måfå, om inte Menigo börjar sköta sina leveranser") spricker runt omkring en är det skänt att ha en timjan att påta med. Att noppa förstrött. Provsmaka på. Lukta på och sköta om. I en värld av oro står en doft av timjan kvar.

10 kommentarer:

annamaria sa...

Vilken poet det bor i dig! Låter romantiskt trots att det är fin liten timjan du beskriver.

Anonym sa...

En stilla undran, Jesper:
Vi pratar inte "timjanplanta, redan halvledsen på väg bort från grönsaksavdelningen, köpt i dagligvarubutiken" utan mer "timjanplanta, modell större, köpt i handelsträdgården", eller?
De exemplar jag själv har köpt i min mataffär brukar inte överleva så länge...
Men å andra sidan får de varken namn eller sånger dedicerade till sig, så det kanske mer beror på det...

FamiljenFriluft sa...

Låla: Jag vet inet var just Ellen är köpt, men min förra timjan planterade jag om efter ett par veckor, i en större kuka med lite bra jord, och då höll den sig riktigt bra.

Jag antar att även Ellen tämligen snart bör byta hemkruka...

FamiljenFriluft sa...

(Och det är sångerna, dikterna och de förtroliga samtalen som de mår allra bäst av!) ;-)

Annamaria: Tack... Tror jag... :-)

Anonym sa...

En ny fråga.
Jag är på gång att köpa en hushållsmaskin efter flera flera år med handmixers, vanliga mixers, elvispar och annat.
Jag är ute efter en sån där RIKTIG hushållsmaskin, som tål att ta hand om en kraftig deg, utan att man behöver vara rädd för om den ska klara det eller inte.
Jag tänker på föräldragenerationen som haft sina hushållsmaskiner i sådär 25-30 år!
Har du några bra tips?

Anonym sa...

Det är ni Jesper svarar "Elektrolux. Alltid elektrolux."

Varsågod, Jesper - mattan är utrullad.

Anonym sa...

mackan: jag kan bara instämma, Elektrolux!
låla: om du vill jobba med kraftiga degar, en degkrok blir oumbärlig, och
hursomhelst är det en bra investering.Jag skulle även kolla begagnadmarknaden...

FamiljenFriluft sa...

Elektrolux. Alltid elektrolux. :-)

Aöövarligt. - på hemmamarknaden finns det nästan bara Elektrolux om man skall ha något som håller ett tag. Jag har själv en maskin från typ sent sjuttiotal, som är riktigt bra.

Det sägs att kitchenaid och cuisineart också kan göra maskiner, nuförtiden, men jag har inte ägt någon själv, så jag vågar inte rekommendera dem på erfarenhet.

Anonym sa...

Är du måhända på väg till Scarborough fair Jesper?

Min idol-bild av dig som hårdrockande ingift svåger fick sig just en ordentligt törn, men jag kanske inte ska säga något... *går och lyssnar på mer Simon & Garfunkel i smyg*

Mackan: Om du läser det här vill jag passa på att tacka för att du hjälpte mig hitta i RSS-djunglen ;-)

FamiljenFriluft sa...

Björn: "You need a bit of ying to go with your yang... a bit of poet to go with your warrior... It's all about balance..." :-)

(Och förresten har jag inte varesig rosmarin eller salvia i kallskänken! :-)