söndag, april 13, 2008

Tjejdag

Jag har inte skrivit igår, för jag och Sushi-Lars tog en tjejdag på centralbadet. "Tjejdag?" undrar ni kanske, men jag kan inte komma på något bättre att kalla den.

Det började med att jag snackat med några snubbar om att våra respektive ibland "unnar sig" en dag med bara damsällskap, ofta på spa eller med massage eller ansiktsbehandling eller så och får "rå om sig" lite, medan vi snubbar, när vi skall umgås tillsammans i grupp för att få ett andningshål oftare går ut och sätter oss på typ sportbar och dricker öl... Jag och Sushi-Lars tog så - för att pröva på "den andra sidan" en tjejdag igår.

Innan vi ens kom iväg kan jag berätta att bland de jag berättat det här för finns två standardiserade reaktioner: Antingen A) "Va? Vad mysigt! DET skulle jag OCKSÅ vilja prova!" eller B) "Va? Är ni bögar?" Och nej.

Nåväl. Från början hade vi bestämt att liksom "för att ha ett förkläde" ha varandra att skylla på när någon frågade om varför vi var där... "Jag är här med en kompis" låter bättre än "jag är här för jag är lite avundsjuk på alla tjejer som tycker att de 'kan unna sig' att gå hit och ville pröva på hur det kändes för en dag, och nej - jag är inte gay...", men Lars hade till sist fallit till föga för Nina Simones något avundsjuka gnäll (hon behövde också 'unna sig' något) så hon fick givetvis också följa med. Det är ju inte så att vi liksom diskriminerar tjejer ur vår manliga gemenskap...

Nåväl - hur VAR det då?

Kanon! Vi gick dit tidigt och åt en fantastisk frukost från en jättefräsch frukostbuffé och satt sedan och bastade, ångbadade, myste i bubbelpod och thermalbad och så slutligen lite mer i bastun. Det var - för att använda ett lite slitet ord - "lyxigt", helt enkelt. Och precis vad jag behövde. Att för det första inte behöva laga sin (eller andras) frukost är ett plus. Att det dessutom är fantastiskt fräscht, allting (och jag blev alldeles kär i deras juicepress, som de har ute i stället för att ha juicediespenser!) och i trevligt sällskap gör att det känns... uppiggande är nog ordet jag söker.

Badandet och bastandet är ju ungefär som på vilket badhus som helst, men med en STOR skillnad - det är LUGNT på centralbadet. Det är inga barn som skriker/springer omkring/gör kanonkulan i bubbelpoolen/whatever. Det är alltså en rätt "vuxen" upplevelse och det bidrar givetvis till den lyxiga känslan. Lokalerna är dessutom trevliga och all personal är väldigt proffsig.

Det blir helt enkelt inte bättre än så...

Och om någon nu vill kalla mig "tjejig" för att jag älskar det här och säkert kommer att göra om det igen får jag ta det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Golly, jag måste vara en dålig kristen. Är nämligen SÅ avundsjuk på er. Själv lämnade jag restköket vid tre. Fyra timmar sömn och uppsalapendeln: I think not.

Aja, jag har städat och bakat kanelbullar. That's my girly day.

FamiljenFriluft sa...

Bara en sådan sak! :-) Det är förresten helt ok att vara avundsjuk, eftersom du har alla skäl att vara det! :-)

Anonym sa...

Så grön var min avundsjuka att jag glömde signera mitt inlägg. Jag som avskyr gnällare som försöker vara anonyma...