tisdag, april 22, 2008

"Något litet gott till vernissage"

Det har varit "vernissage" idag på Ekbacken. En av avdelningarna har haft ett "tema: Kroppen" som man jobbat med ett tag och där barnen bl.a. gjort egna kroppar, med lungor, hjärnor, blodomlopp och grejer. Jättekul och spännande. Idag skulle de visa upp vad de gjort för sina föräldrar och till vernissagen hade man därför beställt: "något litet gott att bjuda på".

Tisdag. Betyder varudag. Betyder strul med en viss leverantör och väldigt lite tid över till "roliga små extrauppdrag man gärna gör som kock på förskola", varför vi enades om att "en liten smörgåsbuffé, med någon god röra och lite pålägg och grönsaker".

Det blev en skagenröra (på hemmagjord majonnäs, dill, lök och räkor - precis som det skall vara!), lite olika sorters bröd och så lite pålägg och grönsaker som jag dekorerat med "gamla ålandsbåts-trick" som blomskurna tomater, någon kvist bladpersilja, lite färsk basilika, julienneskurna grönsaker, osv. Inget jättesvårt, men är det vernissage så är det vernissage och om ungarna gör SITT bästa för att göra sina föräldrar glada, personalen gör SITT bästa för att göra föräldrarna glada, ja då skall banne mig JAG göra MITT bäst för att göra dem glada också, även om jag inte har så mycke tgrejer eller tid i köket...

Det handlar ju också om att det blir MITT sätt att kommunicera med föräldrar som jag änn uinte träffat, genom att presentera lite av min mat för dem. Om de ser att man i alla fall lägger manken till att lägga några minuter extra på att göra, i och för sig enkla livsmedel, snyggare upptäcker de förhoppningsvis att jag i alla fall BRYR mig om deras barn. Och deras vernissage.

Jag undrar nu bara hur det gick...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det gick jättebra.

Vad fint det var. Behövde inte äta middag sen.

Vad roligt att vi fått en riktig kock.

//A