lördag, april 05, 2008

Snabbmat

Vi var i Mölnvik idag. Och Gustavsberg, fast sedan var vi i Mölnvik. Det var, som alltid, trevligt, men det var länge sedan jag var där nu och det var en del som hade ändrat sig. Några saker är emellertid bestående. T.ex. dotterns vilja att gå på McDonald's när vi är i Mölnvik. Eller min ovilja. Fru Värn ville emellertid äta någon slags guacamole-burgare, så de (damerna i sällskapet, alltså) bestämde helt sonika att i alla fall äta lunch på "De gyllene bågarna". Själv ville jag ha något helt annat:

Det finns nämligen, i Mölnvik, ett alternativ till hamburgare, om man inte har tid (eller råd) att gå på krogen och äta lunch - den lilla röda strömmingsvagnen utanför ICA. Ni som känner mig vet att jag ALLTID äter strömming om jag vet om att det finns på menyn. På restaurang kollar jag ofta in just fisksektionen av menyn först för att se om det finns strömming där, och annars händer det att jag köper en och annan strömming i olika just strömmingsvagnar lite här och var.

I Mölnvik har de förresten "ansjovisspäckad strömming" också, om man vill ha en sådan delikatess. Jag nöjde mig idag emellertid med en "strömmingsburgare", vilket är ett hamburgerbröd med fyra strömmingsflundror (fyllda med persiljesmör), grönsaker och en god dressing med bl.a. röd lök och något som jag tror är kapris. Gott är det i alla fall! Och snabbt går det. Fru Värn och dottern hade inte hunnit fram till kassan än, när jag hade gått från McD, upp till strömmingsvagnen, knappa hundra meter därifrån, stått i kö, beställt, fått strömmingarna stekta och sedan inmonterade i bröd, gått tillbaka till uteserveringen utanför McD och ÄNDÅ hunnit ÄTA UPP klabbet innan de kommit ut med sina koburgare.

Så - Strömmingsburgare är verkligen snabbmat. Pch godmat. Och - tror jag - nyttigmat. Eller i alla fall nyttigare än alternativet Big Mac. Dessutom är det billigt. En strömmingsburgare kostade 45 spänn, och för de pengarna får man inte en tillnärmelsevis lika god matupplevelse på ens Gyllene bågarna. Kort sagt - Strömmingsburgare är överlägset.

Jag LÄR köpa en, även nästa gång jag är i Mölnvik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nystekt strömmingsfundra på smörat knäckebröd. Underbart.

Men nästan än bättre,som midnattsmaat
Egentillagad ättiksströmming på knäckebröd med (inläggningens) lök och morotsskivor. Lite flingsalt.

Och en nattöl (Kan tom vara av löl-varianten)
Prost Gutår!

FamiljenFriluft sa...

Tack för tipset, Örjan. Det låter så gott och lockande att det nästan känns läga att gå upp mitt i natten bara för att testa! :-)

Anonym sa...

Strömmingsburgare är verkligen bästa snabbmaten, tätt följt av greken på Medis... Men de kan alltid vara lite mer eller mindre superba. Den här beskrivningen gör en nästan villig att åka till Mölnvik, finns det nåt annat av vörde där? ;-)

FamiljenFriluft sa...

Malin förutom en del familjevänliga storköpsbutiker som Brisak, Jula, Rusta, Willys och Ica Kvantum finns det en fin kaffebod och en - enligt Fru Värn och dottern en viktig brandstation med tillhörande helikopter. Själv tittar jag varken på helikoptrar, brandbilar eller brandmän när jag är där, men äter gärna, som sagt, strömming. :-)