söndag, april 13, 2008

Och som avslutning på en tjejdag...

Vad passar väl bättre som avrundning på en "ta hand om sig själv"-dag än att äta favoritmat?

Det var billig strömming (34:50/kilot) på den lokala coop extra-butiken så det blev billig strömming, ännu billigare potatis och så en sväng förbi mejerivarorna. Ni anar var det här inlägget kommer att hamna? Jajemen - i "stekt-strömming-med-potatismos-diket".

Jag brukar steka mina strömmingar ihoplagda två och två med "köttsidorna" mot varandra och med persiljesmör emellan. Dessa små fina flundror paneras sedan i först vetemjöl och så med ägg och ströbröd (eller rågmjöl) innan de steks i (osaltat) smör på mellanvärme.

Mitt potatismos gör jag av mjölig potatis, som får kokas i små bitar i väl saltat vatten ("Det skall smaka som en kallsup!" sade alltid Alex, min lärare på Culinar) och sedan pureas den med lite mjölk, lite grädde, och slutligen en liten smörkula. Moset smakas av med muskotnör, salt och vitpeppar, men inte för mycket av någotdera!

Till strömming och potatismos serverades igår små goda ärter, som fick ett kort bad i kokande vatten (med citron, salt, smör och socker - som sig bör), skirat persiljesmör (som droppade några droppar citron i också) och så slutligen en liten fräsch salladsom dressats lite med olivolja och limejuice.

Man behöver inte så mycket mer än så för att vara hjärtinnerligt lycklig (mina gäster kan här säkert väldigt målande beskriva mina sång- och dansnummer och glada utrop av gillande): Lite god strömming. Lite mosade pärer och smör. :-)

Billigt är det ju också . vi 4 vuxna människor åt sammanlagt - mat så vi blev (propp-)mätta och belåtna för kanske 70 kr. Det gör att dagen inte bara kändes bra i kroppen (efter centralbadet) och själen (efter att ha fått strömming med potatismos) utan också i plånboken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt för vi pratadei dag om att äta strömming med potatismos å det snaraste !

FamiljenFriluft sa...

Tania: Ja, gör det! Man kan ALDRIG äta för mycket strömming! :-)