fredag, juli 08, 2011

snabb pannacotta

Ni, av Er läsare där ute, som känner mig vet att jag egentligen inte gillar efterrätter. Eller rättare - jag gillar att ibland äta efterrätter, men jag är inget vidare på att göra dem. Jag är helt enkelt lite harig, när det gäller att prova och experimentera med söta saker.

Det här har att göra med min tid på culinar, faktiskt, där vi ibland skulle - för att "alla skall ha prövat på allt" - göra även efterrätter. Och mina blev alltid lite annorlunda än de andras. Och oftast inte lika goda. Det hade att göra med att jag är notoriskt dålig på att följa recept.

Men jag kan verkligen inte. Hey, jag kan knappt följa mina egna recept. Eller ens komma ihåg dem när jag lagat något som jag tycker om.

Men jag har några "trix". Några desserter som jag faktiskt kan. Det är ofta enkla, inte så avancerade små godsaker som kräver få moment för att bli klara. Men som ändå är goda. Och just de desserterna lagar jag rätt ofta.

Och såhär gör jag en snabb, enkel pannacotta, efter att ha lärt mig receptet av min just nu största inspiration i köket - Frk. W.

--

(4 port.)
5 dl vispgrädde
2 msk gelesocker multi (strösocker med gelatin)
2 tsk gott vaniljsocker

Låt koka upp snabbt, under omvispning.
Pannacottan hälls upp i små portionsformar och får svalna.
Ställ dem sedan i kylen, för att få stelna till lite ordentligt före servering
Dekorera med frukt, bär, eller vad du har hemma.

3 kommentarer:

Kalle kock sa...

Gott med pannacotta, det är min favorit.

Pella sa...

Min med...så sött och gott!

FamiljenFriluft sa...

Jo, det är mumsigt. Själv gillar jag i princip alla grejer som innehåller vanilj och grädde. Men min egen favorit är annars "creme brulee".


Men pannacotta är supergott.