söndag, juli 03, 2011

Fredagsmys/Lördagsgodis behöver inte alltid vara Fredagsmys/Lördagsgodis?

Känner ni också ibland att det här med fredagsmys och lördagsgodis kan bli lite av ett "tvång"? Att man liksom känner att konventionen kräver att man köper chips/tacos på fredagen och sedan köpa smågodis på lördagen? Att det förväntas att vi har "fasta traditioner" rörande hur fredagsmys och lördagsgodis faktiskt "ska vara"?

För när jag frågar runt bland mina kompisar (som de flesta är liksom jag, 35+, med barn, jobb och allt som hänger med kring det) blir definitionen av fredagsmys och lördagsgodis väldigt snäv:

Fredagsmys = chipspåse framför tv:n (vissa har tillochmed gått så långt som att definiera vilka chips som är giltigt fredagsmys!)
Lördagsgodis = smågodis på lösvikt, inköpt under rituella former på lördagsförmiddagen, tillsammans med barn, att inmundigas efter middagen.

Och jag undrar - måste det verkligen vara så? Kan inte fredagsmys eller lördagsgodis i stället vara något man gör tillsammans, för att njuta av? Att man visar kärlek och omsorg till varandra genom den enkla gesten att äta något gott tillsammans? Vad som helst, typ?

Som det här:


Hembakt bröd, smör vackert upplagt i små "smör-ägg", goda charkuterier och lite festligare dricka (i det här fallet alkoholfri päroncider)?

Jag känner mig lite busig. Lite sådär - fastän "myset" i det här fallet är rätt "vuxet", barnsligt fnissig för att jag sticker ut. Bryter konventionen. Och är lite revolutionär i min tolkning av begreppen "fredagsmys" och "lördagsgodis".

Hur har ni fredagsmys? Vad har ni för lördagsgodis?

3 kommentarer:

Anne sa...

Oj. Här är det väldigt varierat. Ofta plockmat. Ofta just som du visar, charkuterier. Eller smårätter. Både på fredag och lördag, för den delen. Gärna nån efterrätt på lördagen. Eller på fredagen. Eller nån helt annan dag. :)

FamiljenFriluft sa...

Verkar både (lördags-) gott och (fredags-) mysigt. Desserter kan man äta nästan när som helst. Bara man kan göra dem. Och det är jag ingen hejare på, direkt.

Anne sa...

Äh, bara att.. göra. Mer. Om du vill. Dessert är kul!