tisdag, september 09, 2008

Off topic: Bloggskolan del 1

De senaste veckorna har jag ibland fått frågor om varför jag bloggar, vad jag har för "mission" med mitt bloggande och hur jag började. Frågor som faktiskt satt igång ett antal tankar inom mig om hur jag kan blogga, om jag egentligen borde fortsätta och i så gall hur...

Då en del av de här frågorna kommit från andra bloggare - en del tämligen nya - tänkte jag börja dela med mig lite av mina egna erfarenheter kring bloggande. Ok? Är ni med?

Då kör vi.

Del 1 - Att börja blogga:

Vad är en blog?

En blog - ursprungligen förkortning för "weblog" - är ett slags ofta uppdaterad websida. Eller en webdagbok, om man så vill. Det är ett sätt för skrivaren att "logga" händelser, ungefär som en sådan där kaptensdagbok på ett fartyg, som hänt under dagen. Bloggar kan vara antingen personliga - av mer "dagbokskaraktär" eller handla om ett speciellt ämne - som Krubb.

Varför blogga? Att ta beslutet att börja blogga är lätt, egentligen. Många jag känner har prövat på att blogga och det är roligt att faktiskt se att folk läser det man skriver - MEN (givtevis fanns det en "men" i den meningen!) - alldeles för få tänker till om vad man vill skriva från början:

Vem vill du nå med din blog? Din familj? Dina närmaste vänner? Tänk på att så fort du publicerar något kan det - rent teoretiskt - läsas av ALLA på Internet. Med lite googlande kommer folk att mer eller mindre "ramla" in på din blogg. Hur vill du att DE skall uppfatta dig?

Bloggar du för "andra i samma branch?" Bra! Det finns alldeles för få "nischade" bloggar (och de flesta som är "nischade" är olika modebloggar, faktiskt.)Använd ett språk och en språkton som är relevant för din branch. Folk som inte ännu är i din branch, eller kunder till dig/er kommer att kolla in din blog efter "vad som händer". Hur kommer de att uppfatta dig och dina kollegor om de läser din blog?

Hur ofta uppdaterar du din blog? Själva tanken med bloggande är att det kommer uppdateringar ofta. Att man - i vissa fall - kan se vad som har hänt dig varje dag. En viss regelbundenhet är alltså nödvändigt. Vissa företagsbloggar uppdaterar väldigt sällan, för det händer helt enkelt inte så mycket i deras verksamhet - det gör att folk till slut slutar läsa bloggen. Vem vill läsa samma information varje dag? För dessa företag kanske det hade varit bättre att satsa på att ha informationen i en tryckt folder eller ett visitkort? Det är inget självändamål i att blogga, bara för att liksom "hänga på bloggtåget".

Så... Täånk till! Vem skriver du för? Hur vill du tala med de som faktiskt läser din blog? Hur vill du att de skall upffatta dig? Och hur ofta tror du att det är realistiskt att uppdatera? Har du saker att berätta om varje dag? Good for you (det har inte jag)! Det är klart att du skall blogga!


Hur börjar jag? Det finns massor av sätt, men ett kan vara att testa något av de färdiga "blogghotell" som finns. Blogger.com, blogg.se, och wordpress.com är nog de största, för oss som bloggar på svenska, men det finns givetvis många fler. Det finns andra lösningar också. Wordpress har t.ex. ett verktyg som gör att du snabbt kan börja blogga på "din egen sajt", ifall du har en egen websida någonstans redan.

Så - nu är det bara att greppa tangentbordet och börja!

Kära dagbok... Idag hände något alldeles fantastiskt enastående...


Lycka till!

Inga kommentarer: