torsdag, september 25, 2008

Lök och morotspaté med syrlig svart bönsalsa

Vad jag lagade på kulturhuset i Järna idag. Typ. Tyvärr har jag inga bilder från det här, men gott blev det i alla fall och jag hoppas att någon av Er vågar pröva på det ändå och testa recepten. Det blev kanonbra, och var jättekul. Det här skall jag göra fler gånger!

Lök och morotspaté

5-6 morötter
1 lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 liten mild chili (spansk peppar)
½ lime, juice och zest
4 ägg
1½ dl kvarg (kesella)
½ dl finhackad persilja
4 msk majsstärkelse (maizena)
Salt och peppar efter behag

Slå på ugnen - 150 grader.
Klä en patéform (brödform) med smörpapper.
Skala och riv morötter
Skala och hacka löken och vitlöken
Fräs i olivoljan och en liten nypa salt.
Häll över morotsfräset i en ren, sval bunke, gärna i kallt vattenbad (isbad?) så att det svalnar.
Rör ihop ägg, kvarg, majsstärkelse, limejuice, limezest och lite salt i en separat skål.
Finhacka chilin och lägg i morotsfräset tillsammans med persiljan.
I med kvarg-blandningen i morotsfräset och blanda ordentligt. Häll över blandningen i formen.
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader tills innertemperaturen på patén är en bit över 70 grader (så du vet att ägget koagulerat ordentligt) och patén har en fast och fin form.
Låt svlna och stjälp upp på serveringsfat eller skärbräda


Svart bönsalsa


5 tomater
1 dl svarta bönor - förkokta
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl citronsaft
1½ dl olivolja
1 dl Rivna blad av bladpersilja
Salt

Skålla och ta ur tomaterna. Tärna tomatfiléerna i vackra bitar.
Tärna den gula löken.
Hacka vitlöken fint.
Blanda bönor, tomater, lök och vitlök i ett durkslag. Låt stå och rinna av all överflödig vätska medan du gör en vitronvinägrett genom att stavmixa citronsaft, olivolja och salt. Precis före servering. Stjälp citronoljan över salsan i en skål och dekorera med riven bladpersilja.

Servera t.ex. till den goda morotspatén ovan.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Det låter lite njae, kanske eventuellt om andan faller på typ. Det är veggopatén. Bra ingredienser, namnet... ;)

FamiljenFriluft sa...

Jag tycker liksom bara: Testa den! Det är värsta hiten! Faktiskt.

Anonym sa...

Jag är ingen fena på pate, gjort på fisk några gånger bara(en god med gädda faktiskt)Men salsan där älskar jag.
Läste om dig i Ica kuriren, kul!

FamiljenFriluft sa...

KarinW: Tack. Jo, den salsan var grym. Fiskpaté är heller inte dumt! Och på gädda måste jag testa någon gång...

Vad det gäller ICA-kuriren tyckte jag att artikeln var väldigt fint skriven och bilderna var helt suveräna. Kul att ha med en bild av min mat på omslaget också! Den här veckan har jag känt mig oövervinnerlig! :-)