söndag, september 14, 2008

Fredagsstordåd...

Ja, kanske inte stordåd, eller så, men ändå... I fredags hade vi "planeringsdag" på jobbet, tillsammans med en annan av förskolorna i området. Trevligt och väl genomtänkt på alla sätt. En grej vi hade bestämt var att jag skulle "göra något kul" till lunchen. Kul, tänkte jag, tills jag kom på att det var tisdag (alltså, i tisdags) och mina varor redan kommit och att jag inte kunde få några nya förrän nu på tisdag (alltså några dagar för sent). Hmmm.

Det är här man får börja tänka som en köksmästare igen. "Hur sälja det här?"

Jag tänkte till lite, kollade vad jag hade i kylar och frysar ohc hittade en massa "kanter, ändar, skalkar, rester och överblivna skvättar" och fick ihop tre rätter, som sedan kollegorna fick välja mellan. På det sättet fick alla känna att de valde vad de ville ha, och jag slapp stå där med den skam det hade inneburit att något hade tagit slut. Voila: "hur man förklär ett misslyckande som service". :-)

Det blev i alla fall en "Dagens fågel" i form av ett stekt kycklingbröst med en örtcreme och klyftpotatis, en "Dagens fisk" i form av Lax Teriyaki med wasabi-creme fraiche, och en "Dagens veg" med örtbakad quornfile, örtoljelungad pommes tournée och balsamvinägerkaramell.

Tre rätter, - 40 port. På tallrikar, lite snyggt upplagt, och med lite "krimskrams" på. Och alla fick mat på några få minuter.

Kollegorna, kanske framförallt på "den andra förskolan" var väldigt imponerade och frågan kom upp om "men du gör väl aldrig sådan här mat åt barnen, va?" och det kändes välgit bra att svara att "Jo, faktiskt". Även om jag inte gör det varje dag så kommer det ju en och annan både Lax Teriyaki och kycklingbröst med örtcreme på menyn. Quornfile är förbehållet vegetarianer, men det kanske blir något med balsamvinägerkaramell till någon högtidsmåltid, kanske Nobelmiddag, eller något? Vi får se.

I alla fall - kul att göra ett bra jobb och liksom gå från jobbet och känna att "Japp - där satt den!".

3 kommentarer:

Jessica sa...

Som balsamvinäger, man behöver ju inte karamellisera den, man kan nöja sig med att reducera den som smakbrytare.
Gör man det inte onödigt komplicerat ibland? Inte maten utan mat till barn och vägen dit. Hur mycket wasabi behöver man för att sätta smak på rätt mycket sås?
För egen del skulle jag nog inte göra karamell på balsamvinäger men det är ju jag. Jag vet inte vad man har för budget på förskola (mat) men falukorv borde väl kunna bli minst lika dyrt som att tänka efter lite eller är jag ute och cyklar?

Jag tänker aldrig någonsin laga en barnmeny igen så länge jag lever. Punkt slut.

Jessica sa...

Med barnmeny menar jag köttbullar och falukorv och sånt som man antar att barn bara äter.

FamiljenFriluft sa...

Jag använder ungefär 1 msk "wasabipaste" till 2 liter creme fraiche, vilket är topping till ungefär 100 portioner (till barn).

Att göra karamell gör ju att det blir lite sötare - och den håller konsistensen bättre, tycker jag.