torsdag, juni 09, 2011

Pimpad snabblunch

Det finns en fördom om att kockar ALLTID äter mat gjord från grunden. Att vi alltid har en fond gående på spisen och står och glatt styckar allt kött själva. Det är förstås inte sant. Även kockar vill ibland ägna sin tid åt att göra något annat, kanske viktigare, som att umgås med barnen, läsa en bok eller ringa mamma och pappa...


I de fallen händer det att tillochmed jag faller till föga och tar fram något färdiglagat som jag bara behöver värma. Som härom dagen, då jag tog fram en färdigsoppa på tetrapack från Kelda. Något slags "toskansk tomatsoppa". Den var helt ok. Kryddig, men inte för het. Men givetvis var jag tvungen att pimpa till den lite. Man måste ju, inte minst för självförtroendets skull, visa sig själv att man KAN laga mat, även om man inte alltid behöver det!

Jag hackade i ett par vitlöksklyftor, hade i lite torkad basilika, lite passerad tomat, olivolja och kycklingfond.

Sen var soppan ungefär som jag ville ha den.

Serverade den med pasta i botten av skålen, lade en klick italiensk färskost i och ripplade lite olivolja på den och dekorerade med ett basilikablad. Och vips, blev den där färdiga soppan en liten festmåltid. Att servera med ett gott bröd till blev min "lunch på fem minuter"-räddning.

Inga kommentarer: